چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد؟

تاب آوری در حوزه سایبری: در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد. برای آشنایی با ویژگی های سایبری تاب آور این مقاله را مطالعه کنید.

تاب آوری سایبری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

تعریف تاب آوری سایبری چیست؟ چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد؟ به طور کلی می توان گفت که این مقوله به معنی توانایی و قدرت یک سازمان در دفاع از خود در مقابل حمله های سایبری است. به عبارتی دیگر شناسایی، پاسخگویی و بازیابی به موقع از خود به هنگام بروز یک مشکل امنیتی فناوری اطلاعات، تاب آوری سایبری نامیده می شود.

سازمان ها می توانند با داشتن یک طرح یا برنامه درست و دقیق، احتمال رخ دادن چنین حملاتی را کاهش دهند. زمانی که سازمان ها از تاب آوری سایبری اطمینان حاصل کردند، می توانند به صورت هدفمند به فعالیت خود ادامه دهند. اکنون می خواهیم بررسی کنیم که چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت حمله های سایبری از خطرناک ترین تهدیدات برای یک سازمان به شمار می روند. در واقع، دسترسی به اطلاعات سایبری، زمینه تهدید درونی و بیرونی را برای یک سازمان فراهم می کند.

حمله های سایبری از جدیدترین و پیچیده ترین خطراتی است که می تواند یک سازمان را تهدید کند. حال به این سوال می رسیم که چرا حوزه سایبری نیازمند تاب آوری است؟

از آنجایی که حمله های سایبری بیشترین احتمال رخ دادن را دارند، داشتن یک برنامه دقیق تاب آوری سایبری برای هر سازمان بسیار ضروری و مهم است. چنانچه یک سازمان از یک برنامه تاب آوری سایبری برخوردار باشد، از افراد داخل سازمان در برابر تهدیدات داخلی محافظت می کند. همچنین از وقوع حوادثی مثل حمله های باج افزاری و نشت اطلاعات در مقابل تهدیدات بیرونی جلوگیری می کند.

اهمیت تاب آوری سایبری در چیست؟

حال که فهمیدیم چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد می خواهیم شما را با برخی از ویژگی های سایبری تاب آور آشنا کنیم. اولین ویژگی سایبری تاب آور بالا بردن امنیت شبکه، سخت افزار و داده های سازمان است. هرچه امنیت سایبری یک سازمان بالاتر باشد، دسترسی مهاجمان به سیستم ها نیز دشوارتر و محدودتر می گردد.

ویژگی دوم به حفاظت و مدیریت زیرساخت های حیاتی مربوط می شود. در این بخش، برنامه های امنیتی طراحی و ساخته می شوند تا تهدیدات را به حداقل میزان ممکن برسانند.

ویژگی بعدی به شناسایی خطراتی که می توانند بر سیستم فناوری اطلاعات سازمان تاثیرگذار باشند، اشاره دارد. در این ویژگی خطراتی مانند خطای انسانی، خرابی سخت افزار و بلایای طبیعی نیز در نظر گرفته می شوند. لازم است بدانید که رعایت این چارچوب ها نیازمند نظارت مستمر متخصصان امنیتی یک سازمان می باشد.

به حداقل رساندن خسارت های مالی، محافظت از اعتبار و شهرت سازمان خود، بهبود مسائل امنیتی و رعایت الزامات قانونی از مزیت های تاب آوری سایبری می باشند. پس از دریافت پاسخ اینکه چرا تاب آوری در حوزه سایبری اهمیت دارد، لازم است تا بفهمیم چگونه حوزه سایبری را تاب آور سازیم. پس بیایید اصلی ترین اهداف تاب آوری سایبری را باهم مرور کنیم:

  • آمادگی وضعیت مناسب برای امنیت رایانه ای
  • تقویت توانمندی در حفظ فعالیت های ضروری سازمان به هنگام وقوع حمله های سایبری
  • از سر گرفتن فعالیت های مهم و حیاتی پس از حمله سایبری
  • استفاده از اطلاعات بدست آمده درباره حملات و اصلاح ویژگی های سایبری خود
به قلم جواد طلسچی یکتا، مدیر رسانه اطلس فارسی

منابع:

www.itgovernance.co.uk/cyber-resilience
ofoghdadeha.ir

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا