حکمرانی مطلوب در مدیریت حوزه اجتماعی کشور

حکمرانی مطلوب در مدیریت حوزه اجتماعی: در یک نگاه کلی توجه به ابعاد مختلف حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری، مسائل سیاسی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حقوق بشر و ارزش‌های جهانی، تفریح و نشاط مردم، بهداشت روان، نیازهای هنری، ورزشی، تغذیه ای همه و همه این‌ها مورد توجه و نیاز خواهند بود.

مبانی حکمرانی مطلوب در مدیریت حوزه اجتماعی کشور

در یک نگاه کلی توجه به ابعاد مختلف حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، فناوری، مسائل سیاسی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، حقوق بشر و ارزش‌های جهانی، تفریح و نشاط مردم، بهداشت روان، نیازهای هنری، ورزشی، تغذیه ای همه و همه این‌ها مورد توجه و نیاز خواهند بود.

تعلیم و آموزش و پرورش

آموزش در دو شکل رسمی و غیر رسمی خود مد نظر است. در بعد رسمی ایجاد یک فضای آموزشی برای همه کودکان تا دانشگاه.  آموزش و پرورشی که در آن اختصاص بودجه های کلان یک سرمایه گذاری حساب می شود نه هزینه! بخش عمده بودجه ها از طریق دولت اتفاق افتاده و یک باید قانونی است.

آموزش و پرورش بر مبنای علم‌ و اندیشه جهانی و سازگار با فرهنگ‌ و عقاید مردم طراحی می گردد. معلمین و اساتیدی متخصص و مسؤلیت پذیر گمارده می شوند و البته که با تامین مالی واقع بینانه برای فعالین‌حوزه آموزش کشور.

اما در شکل غیر رسمی آن  ترویج مطالعه، ایجاد فضاهای جذاب فرهنگی و مطالعاتی، حمایت های مالی و غیر مالی از نویسندگان و ناشرین و بستر سازی فرهنگی و خانوادگی از بدو تولد لد کودکان برای احترام گذاشتن و مهم دانستن دانش و یادگیری و اندیشه ورزی.
پرهیز از سانسور کتاب و خودداری از تحمیل ایده و افکار به نویسنده از ضروریات ترویج دانش و دانش دوستی است.

رشد اقتصادی

رشدی پایدار و علمی با ایجاد فرصت های شغلی برابر، کاهش فقر، ایجاد رفاه نسبی ،  فراهم‌کردن امنیت مالی برای خانواده ها، میسر کردن کسب و کار با احترام صد در صدی به بنگاه های اقتصادی خصوصی و کم کردن دخالت دولت در ریز و درشت کسب و کار.

اقتصاد یک کشور بستر اصلی رشد همه جانبه آن کشور است. اقتصاد فرسوده جامعه در هم شکسته را رقم می زند و شکوفایی اقتصادی به شکوفایی جامعه و انسان ها منجر می گردد. واقع بین باشیم در مدیریت اقتصادی نمی توان با ایدئولوژی جلو رفت. هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد ! رویکردها و تئوری اقتصادی راهکار پیشرفت است.

تصویب قوانین

مطابق با خواست اکثریت مردم با پرهیز از تحمیل نظرات حاکمیت، قوانین تصویب و اجرا می گردد. قوانین وحی منزل نیست و بر اساس شرایط و خواست مردم قابل تغییر. در همه جای دنیا چنین است که مردم می خواهند، قوه قانونگزاری تصویب می کند و دولت ها اجرا. پس اصل خواست مردم است

بهداشت و درمان

قابل قبول و مطابق با استانداردهای بین المللی و پزشکی ، با افزایش سطح سلامت جامعه،  ارائه خدمات پزشکی قابل دسترس، ممکن از نظر هزینه ای.

دولت ها به تربیت کادر درمان، بکارگیری درست آنان، تأمین‌نیازهای مالی شان خواهند پرداخت. سیاست های غلطی که منجر به فراری دادن کادر پزشکی می شود از جمله خطرات جدی در سلامتی مردم و بازی با جان آنان است

احترام به تنوع فرهنگی و ارزش‌های ملی

حفظ هویت ملی با احترام به تاریخ و فرهنگ ملی ، توسعه همبستگی عمومی و پذیرفتن تکثر در آداب و رسوم و تفاوت های فرهنگی است.
پرهیز جدی از تحمیل یک زبان یا فرهنگ یا رسم خاص بر مردم است. مردم خود تعیین کننده در مسیر تمدن هستند و متولیان و اندیشمندان در حد پیشنهاد دهنده و تسهیل گر، نه بیشتر.

حقوق بشر و ارزش‌های جهانی قابل احترام ملل

پذیرش تساوی و عدالت بین انسان ها، توزیع عادلانه منابع،  فرصت ها، امکانات با تکیه بر استعدادهای افراد، پذیرش دمکراسی در حکومت داری و احترام و اجرای رای اکثریت مردم در حکومت داری. ارتباطات دیپلماتیک مبتنی بر احترام متقابل با همه کشور ها و ملت ها و پرهیز از نگرش فقط ما می فهمیم و ما خوبیم!

محیط زیست

حفظ و توسعه منابع طبیعی و درک بحران موجود در زمینه آب و هوا و خاک، جنگل ها و درختان و طبیعت و نا مهربانی انسان با طبیعت!
حکومت ها موظف به سیاست گزاری های جدی در حفظ طبیعت و محیط زیست مردم خویش اند.  آموزش های لازم و تصویب قوانین حمایتی بسیار لازم است.

تکنولوژی روز

وارد کردن تکنولوژی روز به کشور، فراهم کردن زمینه تولید اندیشه های علمی و کاربردی در رشد و اعتلای سطح زندگی  و گسترش و پذیرش شبکه های ارتباطی و اطلاع رسانی و عدم ترس و دشمنی با تکنولوژی از جمله وظایف و بایدهای حکومت هاست.

نویسنده: احمد جبارزاده، فعال و مددکار اجتماعی

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا