سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

از جنبه های مهم مددکاری اجتماعی تمرکز آن بر سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی است

در این مقاله، سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی در مددکاری اجتماعی را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

مددکاری اجتماعی حرفه ای است که شامل کمک به افراد، خانواده ها و جوامع برای غلبه بر چالش ها و بهبود بهزیستی و رفاه شان می شود.

یکی از جنبه های مهم مددکاری اجتماعی تمرکز آن بر سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی است. این دیدگاه‌ها به مددکاران اجتماعی کمک می‌کند تا تعامل پیچیده عواملی را که به مشکلات مردم کمک می‌کنند، درک کنند و تلاش‌های آنها را برای ترویج تغییرات مثبت هدایت کنند.

در این مقاله، سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی در مورد مددکاری اجتماعی را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی چیست؟

سیستم‌ها و دیدگاه‌های زیست‌محیطی چارچوب‌هایی هستند که به مددکاران اجتماعی کمک می‌کنند تا ارتباط متقابل افراد و محیط‌هایشان را درک کنند.

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی
سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

دیدگاه سیستمی بر اهمیت نگاه کردن به کل تصویر به جای صرفاً اجزای منفرد تأکید می کند. افراد را به عنوان بخشی از سیستم های بزرگتر مانند خانواده ها، گروهها و جوامع می بیند و تشخیص می دهد که تغییرات در یک بخش از سیستم می تواند بر بخش های دیگر تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، دیدگاه اکولوژیکی بر تعاملات بین افراد و محیط آنها متمرکز است. تشخیص می دهد که افراد تحت تأثیر زمینه های فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی هستند که در آن زندگی می کنند.

چگونه سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی برای کار اجتماعی اعمال می شود؟

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی کاربردهای متعددی در مددکاری اجتماعی دارند.

در اینجا برخی از روش های استفاده از آنها آورده شده است:

ارزیابی: هنگامی که مددکاران اجتماعی نیازهای افراد یا جوامع را ارزیابی می کنند، از رویکرد سیستمی و بوم شناختی استفاده می نمایند. آنها محیط، روابط و منابع فرد را در نظر می گیرند تا درک کاملی از موقعیت شان داشته باشند.

مداخله: مددکاران اجتماعی از یک سیستم و رویکرد زیست محیطی برای طراحی مداخلاتی استفاده می کنند که به جای صرفاً علائم، به علل ریشه ای مشکلات می پردازد. آنها برای تغییر سیستم ها و محیط هایی که به مشکلات مردم کمک می کند، کار می کنند.

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی
سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

حمایت: سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی نیز تلاش های حمایتی مددکاران اجتماعی را هدایت می کنند. آنها برای تغییر سیاست ها و سیستم هایی که نابرابری و بی عدالتی را ایجاد می کنند در تلاش هستند و همچنین از حقوق گروه های به حاشیه رانده شده دفاع می نمایند.

همکاری: مددکاران اجتماعی تشخیص می دهند که هیچ فرد یا سازمانی به تنهایی نمی تواند مشکلات پیچیده اجتماعی را حل کند. آنها با سایر متخصصان، سازمان‌های اجتماعی و سهامداران برای ایجاد تغییرات مثبت همکاری می‌نمایند.

نمونه هایی از سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

در اینجا چند نمونه از نحوه اعمال سیستم‌ها و دیدگاه‌های اکولوژیکی مددکاران اجتماعی در عمل آورده شده است:

خانواده درمانی: در خانواده درمانی، مددکاران اجتماعی از یک رویکرد سیستمی برای کمک به خانواده ها استفاده می کنند تا بفهمند چگونه روابط و تعاملات آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارد. آنها برای بهبود ارتباطات و تقویت روابط خانوادگی تلاش می نمایند.

سازماندهی جامعه: مددکاران اجتماعی از دیدگاه زیست محیطی برای مشارکت دادنِ اعضای جامعه در شناسایی و رسیدگی به مسائلی که بر رفاه آنها تأثیر می گذارد استفاده می کنند. آنها برای بسیج منابع جامعه و ایجاد اتحاد برای ایجاد تغییر کار می کنند.

کار اجتماعی کلان: مددکاران اجتماعی که در کار کلان اجتماعی تخصص دارند از سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی برای تحلیل و رسیدگی به مشکلات اجتماعی در مقیاس بزرگتر استفاده می کنند. آنها برای تغییر سیاست ها و سیستم هایی که نابرابری و بی عدالتی را ایجاد می کنند، در تلاش می باشند.

سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی
سیستم ها و دیدگاه های بوم شناختی در مددکاری اجتماعی

نتیجه گیری

سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی چارچوب های مهمی برای مددکاران اجتماعی برای درک و رسیدگی به مشکلات پیچیده اجتماعی هستند.

مددکاران اجتماعی با در نظر گرفتن دیدگاهی جامع از مردم و محیط آنها می توانند مداخلاتی را طراحی کنند که تغییرات پایدار ایجاد کند.

این دیدگاه ها همچنین تلاش های حمایتی مددکاران اجتماعی و کار مشترک با دیگر متخصصان و ذینفعان را هدایت می کند.

به طور کلی، سیستم ها و دیدگاه های زیست محیطی ابزارهای ضروری برای مددکاران اجتماعی در مسیر ترویج و توسعه عدالت اجتماعی و بهبود رفاه افراد، خانواده ها و جوامع هستند.

منابع

Kirst-Ashman، K. K.، & Hull، G. H. Jr. (2018). درک تمرین عمومی (ویرایش هشتم). Cengage Learning.

انجمن ملی مددکاران اجتماعی. (۲۰۱۷). منشور اخلاقی. https://www.socialworkers.org/About/Ethics/Code-of-Ethics/Code-of-Ethics-English

پین، ام. (۲۰۱۴). نظریه مددکاری اجتماعی مدرن (ویرایش چهارم). پالگریو مک میلان.

روتری، M. A. (2017). تمرین مددکاری اجتماعی با افراد و خانواده ها: ارزیابی ها و مداخلات مبتنی بر شواهد شرکت انتشارات اسپرینگر.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا