کوچینگ رهبری جسمانی چیست؟

هرآنچه لازم است به طور کلی درباره کوچینگ تاب آوری جسمانی و نحوه اجرای آن بدانید

کوچینگ رهبری جسمانی (به انگلیسی: Somatic leadership coaching) شکلی از کوچینگ است که بر توسعه مهارت های رهبری و اثربخشی از طریق یک رویکرد یکپارچه که بر جزئیات بدن و ذهن متکی است تمرکز می کند.

کوچینگ رهبری جسمانی چیست؟

هرآنچه لازم است به طور کلی درباره کوچینگ جسمانی و نحوه اجرای آن بدانید
پایگاه خبری اختصاصی مددکار نیوز

کوچینگ رهبری جسمانی یک رشته نسبتاً جدید و همچنان در حال تکامل است. شیوه‌ها و روش‌های آن ممکن است در بین تمرین‌کنندگان و سایر برنامه‌های مربیگری متفاوت باشد. کوچینگ رهبری جسمانی جنبه‌های مربیگری جسمانی، توسعه رهبری و رشد شخصی را ترکیب می‌کند و رویکردی جامع برای اثربخشی رهبری ارائه می‌دهد.

کوچینگ رهبری جسمانی (به انگلیسی: Somatic leadership coaching) شکلی از کوچینگ است که بر توسعه مهارت های رهبری و اثربخشی از طریق یک رویکرد یکپارچه که بر جزئیات بدن و ذهن متکی است تمرکز می کند.

این روش کوچینگ تشخیص می‌دهد که رهبریِ مؤثر صرفاً به دانش و مهارت‌های شناختی بستگی ندارد. بلکه یک رویکرد از رهبری عالی به توانایی های مبتنی بر تجسم ویژگی های رهبری و اجرای آنها به شیوه ای جامع و معتبر بستگی دارد (آمو و همکاران، ۲۰۲۳).

علاوه بر این، مربیگری رهبری جسمانی شامل اقدامات مبتنی بر افزایش خودآگاهی، هوش هیجانی و ارتباطات غیرکلامی است.

کوچینگ رهبری جسمانی
کوچینگ رهبری جسمانی

مربیان به رهبران کمک می‌کنند تا درک عمیق‌تری از چگونگی تأثیر احساسات، حرکات و حالت‌های بدنی آنها بر سبک رهبری و حضورشان داشته باشند. برای مثال، ممکن است تحقیقات امی کادی در مورد ژست های قدرتی را به خاطر بیاورید (کادی و همکاران، ۲۰۱۷).

نحوه انجام کوچینگ جسمانی

– هدف اصلی از مربیگری جسمانی تقویت آگاهی از ارتباط ذهن و بدن است تا بینش‌های جسمانی بتواند به ما در غلبه بر چالش‌هایمان کمک کند.

– کوچ ها با هدایت مراجعین خود از طریق فرآیندهای مختلفی که بر نوعی خودآگاهیِ عمیق تر و فیزیکی تأکید دارند، توجه خود را به احساسات بدنی جلب می کنند، و همچنین توانایی ما را برای درک احساسات ما تقویت می نمایند و از این طریق مربیگری جسمانی را انجام می دهند.

– کوچینگ جسمانی شامل تشویق مراجعان به پرورش آگاهی ذهنی از طریق احساسات، حرکات و وضعیت بدنی آنهاست. کوچ های جسمانی، مراجعین خود را در مسیر توجه دقیق به تجربیات فیزیکی‌‌شان در لحظه حال راهنمایی می کنند.

– برای مثال، ممکن است از اسکریپت‌های مدیتیشن هدایت‌شده استفاده کنند، یا فقط سوالاتی را بپرسند که توجه مراجعین را به قسمت‌های خاصی از بدنشان هدایت کنند.

– می توان به مراجعان راهنمایی کرد که دست های خود را روی قسمت های خاصی از بدن مانند شکم یا قلب خود بگذارند. و می توان از مراجعان خواست که وضعیت خود را یادداشت کنند یا تغییر دهند یا حرکات خاصی را انجام دهند.

تنفس یک نقطه شروع عالی برای هدایت توجه مراجعان به درون است. اسکریپت های متعددی برای تمرین های مراقبه هدایت شده مبتنی بر تنفس وجود دارد که می توانند در عمل مورد استفاده قرار گیرند.

کوچینگ رهبری جسمانی Somatic leadership coaching
کوچینگ رهبری جسمانی Somatic leadership coaching

به طور کلی، هدف اصلی از کوچینگ جسمانی، کمک به مراجعان برای شناسایی الگوها و ارتباطات بین احساسات بدنی و پاسخ های عاطفی است.

با درک این ارتباطات، مراجعان می توانند بینش جدیدی در مورد رفتار، احساسات و الگوهای فکری خود به دست آورند. مُدل تمرین‌های مربیگری جسمانی نشان می‌دهد که مراجعین این مبحث از کوچینگ می‌توانند در منزل از آنها استفاده کنند و شما نیز می‌توانید در جلسات خود از آن‌ها استفاده نمایید.

کوچینگ جسمانی چیست؟
کاری از پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا