چگونه مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؟

نگاهی به تغییرات روند خدمات مددکاری اجتماعی و وضعیت مددکاران اجتماعی در سال 2023 کشور امریکا

موفقیت در حرفه مددکاری اجتماعی در گرو برآورده نمودنِ نیازهای در حال رشد گروه های هدف است. مددکاران اجتماعی در سال ۲۰۲۳ و پس از آن، شاهد تغییراتی چشمگیر از حیث منابع موجود و شرایط اجتماعی- اقتصادیِ جامعه هدف شان هسند که به آنها خدمت می کنند، اندکی آینده نگری در مورد دورنمای مددکاری اجتماعی موجب تحول در کیفیت خدمات قابل ارائه به گروههای هدف مددکاران اجتماعی می گردد.
چگونه مددکاری اجتماعی در سال 2023 تغییر کرد؟
چگونه مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؟

چگونه مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؟

اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) بر اساس برآوردهای خود اینچنین تخمین زده است که تا سال ۲۰۳۱ تعداد ۶۴۰۰۰ شغل اضافی برای مددکاران اجتماعی وجود خواهد داشت. این فضاهای شغلی درخورتوجه، شامل دانش آموحتگان جدید و نیز متخصصین کاربلد و خبرۀ پیشکسوت که تغییرات در پیش روی مددکاری اجتماعی را به درستی درک کنند خواهد بود. مهم ترین تغییرات مددکاری اجتماعی شامل افرادی است که هم خدمات ارائه می کنند و هم این خدمات را دریافت می نمایند.

آینده جمعیت شناسی مددکاری اجتماعی

کارنامه و سوابق شخصی و حرفه ای مددکاران اجتماعی از تعامل رو به رشد آنها با گروه هدفشان خبر می دهد. مددکاران اجتماعی که با چالش‌های مشابهی با گروههای هدف خود مواجه شده‌اند، همدلی واقعی را نسبت به مسائلی که در جامعه خود با آن مواجه هستند نشان می‌دهند. در واقع، هنگام مقایسه گزارش‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ درباره فارغ‌التحصیلان جدید کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی (MSW) از انجمن ملی مددکاران اجتماعی (NASW)، متوجه می‌شویم که نیروی مددکاری اجتماعی به طور فزاینده‌ای متنوع می‌شود و در وقع نمایندگان جوامعی که به آنها خدمت می‌کنند بیشتر می‌شود.

آینده مددکاری اجتماعی به طور فزاینده ای زنانه و از نظر نژادی متنوع است. سهم فارغ التحصیلان جدید مددکاری اجتماعی که زن هستند از ۸۵ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۸۹.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. تغییرات جمعیتی مددکاری اجتماعی همچنین توزیع ارائه شده زیر را از فارغ التحصیلان جدید (بر اساس نژاد) برای هر دو دوره از بررسی ها نشان می دهد:

  • سفیدپوست: ۷۲.۶% تا ۶۶.۲%
  • سیاه پوست/آفریقایی آمریکایی: ۱۹.۱% تا ۲۲.۳%
  • آسیایی: ۳.۲% تا ۵.۱%
  • سرخپوستان آمریکایی و بومی آلاسکا: ۰.۵٪ تا ۱.۲٪

تنوع در میان فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی MSW موجب افزایش تجربه حرفه ای آنها قبل از ورود به این رشته می گردد. گزارش ۲۰۲۰ NASW  میزان ۲۶٪  از پاسخ دهندگان را با کمتر از یک سال تجربه حرفه ای و ۲۷٪ را با شش سال یا بیشتر تجربه شناسایی کرده است. میانگین سنی این گروه ها – ۲۶ تا ۴۰ سال- مسیرهای متعددی را برای مشاغل مددکاری اجتماعی نشان می دهد.

تغییرات در گروه های هدف مددکاری اجتماعی

مددکاران اجتماعی در مدیریت مورد و نقش‌های بالینی در آینده گروههای هدف سالخورده و بازنشسته را تجربه خواهند کرد. دفتر مرکزی جمعیت، دوبرابر شدن تعداد آمریکایی‌های ۶۵ ساله و بالاتر را از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۶۰ پیش‌بینی کرده است.

عمده علل قرار گرفتن این قشر به عنوان جامعه هدف مددکاری اجتماعی شامل موارد زیر می باشد:

  • بی ثباتی مالی و شرایط اقتصادی خانواده ها پس از بازنشستگی
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل
  • چالش های مرتبط با تغییر محل سکونت
  • ایزوله سازی اجتماعی

رشد آهسته دستمزدها، افزایش هزینه مسکن و رشد اخیر در نابرابری اقتصادی به فقر فزاینده تبدیل شده است. نرخ فقر در ایالات متحده از ۱۰.۵ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

تقاضای فزاینده برای درمان سلامت روان، دورنمای میانگین بالای درخواستها از حرفه مددکاری اجتماعی خواهد بود. اتحادیه ملی بیماری های روانی (NAMI) تخمین زده است که ۲۰٪ از کل بزرگسالان ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ مشکلات سلامت روان را تجربه کرده اند، اما کمتر از نیمی از آنها تحت درمان قرار گرفته اند. به مددکاران اجتماعی بالینی برای پر کردن خلاء های موجود در سیستم خدمات بهداشت روانی که به دلیل کمبود روانپزشک بر جای مانده است، نیاز می باشد.

تأثیرات ماندگار COVID-19 بر مددکاری اجتماعی

مددکاران اجتماعی خدمات لازم برای جوامع منسجم و سالم را ارائه می دهند. همه‌گیری COVID-19 روش‌های معمول ارائه خدمات تخصصی به جامعه هدف را مختل نمود و به همین دلیل فرصت‌هایی برای تغییر و تحول و نوآوری ایجاد شد. این تغییرات در شیوه های ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، تغییر خود را از مُدل ارائه راه حل های موقت به فرمت اقدامات و مداخلات استاندارد در سال ۲۰۲۳ محقق خواهد شد.

افزایش استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

شروع COVID-19 خلاقیت در ارائه خدمات اجتماعی را با هدف ایمن سازی سرویس دهی به همه افراد درگیر در مشکل رونق بخشید. آژانس‌های خدمات اجتماعی در بخش های دولتی و خصوصی، با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، انعطاف‌پذیرتر شدند و در عین حال در محدوده الزامات قانونی قرار گرفتند. فناوری اطلاعات و ارتباطات که توسط مددکاران اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از خدمات پیام‌رسانی برای حضور و غیاب تا کنفرانس‌های ویدئویی برای تحقق تشکیل جلسات و گردهمایی ها و سایر موارد در محدوده های جغرافیایی مختلف مورد استفاده واقع شد.

تأثیرات مثبت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دوران سخت، موجب تثبیت جایگاه این قابلیت در آینده مددکاری اجتماعی می شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که برگزاری نشستهای مجازی برای گروه هدف موجب راحتی بیشتر آنها شده است، زیرا می‌توانند از طریق ارتباط ویدئویی مصاحبه فردی صورت پذیرد و یا حتی تصاویر یا ویدئو از وضعیت محل سکونت ایشان با مددکار اجتماعی اشتراک گذاری گردد.

چگونه مددکاری اجتماعی در سال 2023 تغییر کرد؟
چگونه مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؟

مزایای بیشتر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در مددکاری اجتماعی:

  • تسهیل شدن امکان اشتراک گذاری مستندات و برقراری ارتباط آسان تر بین قرارملاقات ها
  • دسترسی بیشتر و بهتر به آندسته از گروههای هدف که نیاز به مشاوره های مددکاری حضوری ندارند.
  • انتخاب روش های ارتباطی بر اساس ترجیحات و نیازهای گروه هدف

نقش های حمایتی برای مددکاران اجتماعی

همه‌گیر شدن نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی و درمانی برای مدت طولانی، وضعیت اورژانسی خاصی را در جامعه به منصه ظهور رساند. مددکاران اجتماعی از تأثیرات این مسائل سیستمی بر گروههای هدف آسیب پذیر آگاهی دست اول دارند. این تجربیات، متخصصان مددکاری اجتماعی را به عنوان مدافعان خوبی برای برقراری برابری و عدالت اجتماعی معرفی می‌کند.

حمایت از مددکاری اجتماعی از آژانس های برخوردار از منابع اجتماعی تا برنامه هایی برای توسعه نیازهای اجتماعی را شامل می شود. مددکاران اجتماعی همچنین می توانند با مقامات محلی، ایالتی و فدرال در مورد اثرات سیاست بر جامعه هدف خود ارتباط برقرار کنند. صرف نظر از شکل موضوع، نمایندگی گروههای هدف و دفاع از آنها باید به شیوه‌های عدالت محور از جمله:

  • تصدیق تأثیر شیوه های مددکاری اجتماعی بر جوامع مختلف
  • تجزیه و تحلیل داده های تفکیک شده برای دیدگاه های روشن از نابرابری های اجتماعی
  • نظارت بر تعاملات برای مقابله با حاشیه نشینی یا هرگونه ظلم و اجحاف احتمالی

تاکید بر خودمراقبتی

استرس های روزانه مددکاری اجتماعی با چالش های همه گیر تشدید شد. مددکاران اجتماعی با چالش‌های گروه هدف جدید مواجه شدند و با  محدودیت‌هایی از ارائه خدمات از راه دور، دست به گریبان شدند. برنامه های طبق روال خودمراقبتی برای آینده مددکاری اجتماعی در مواجهه با نیازهای پیچیده فزاینده گروه هدف حیاتی هستند.

یکی از مهمترین علل فرسودگی شغلی برای مددکاران اجتماعی، تمرکز مداوم بر روی دیگران است. مددکاران اجتماعی باید زمانی را برای خود اختصاص دهند تا برای هر روز کاری شارژ شوند.

روش های محبوب خودمراقبتی در میان مددکاران اجتماعی عبارتند از:

اهمیت دادن و پرداختن به ارتباطات با دوستان و خانواده
شناسایی سرگرمی ها و فعالیت هایی برای قطع ارتباط روحی و فکری با شرایط کاری
پردازش افکار و احساسات از طریق یادداشت های روزانه
زمانی که کار طاقت فرسا می شود، به دنبال بهداشت سلامت روان باشید

منبع:

https://onlinedegrees.keuka.edu/blog/how-social-work-changing-2023

کاری از کارگروه مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
چگونه مددکاری اجتماعی در سال ۲۰۲۳ تغییر کرد؟

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا