همه چیز درباره تاب آوری زنان

تاب آوری زنان، تعاریف و مفاهیم، ویژگی ها و راهبردها

زنی که با تغییر شرایط زندگی، قوی تر می شود از تاب آوری زیادی برخوردار است. همچنین آشنایی با مفهوم تاب آوری زنان برای تمام افراد جامعه ضروریست.

تاب آوری زنان به چه معناست؟

تاب آوری زنان یعنی چه؟ تحقق و موفقیت در چالش های زندگی شخصی، اجتماعی و شغلی برای اغلب زنان به هیچ وجه ساده نیست. در حقیقت داشتن یک زندگی موفق برای یک زن برابر است با تصمیمات حساس، ریسک پذیری، اولویت بندی، انعطاف پذیری و شاید هم شکستن مرزها. چیزی که اصطلاحاً به آن تاب آوری گفته می شود.

تاب آوری تنها در مورد زنان به کار نمی رود؛ بلکه برای همه افراد می توان آن را بکار برد. با این حال هنوز هم زنان در سراسر جهان با طیفی از موانع جنسیتی مواجه هستند. به طور کلی می توان گفت که تاب آوری یک نوع ذهنیت است که از نگرش ها و رفتارها تشکیل می گردد.

ویژگی های زنان تاب آور چیست؟

در حقیقت باید گفت که ویژگی های تاب آوری در زنان متفاوت است اما در کل چهار نگرش در تاب آوری زنان نقش اساسی دارد که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

  • هدف: به جرات می توان گفت که انعطاف پذیری و تاب آوری با هدف داشتن شروع می شود. هدف باعث می شود زنان بعد از تجربه یک شکست، با قدرت و انگیزه بیشتر آن کار را انجام دهند. در واقع وقتی زنان هدفی بالاتر از خودشان داشته باشند می توانند هر طوفانی را پشت سر بگذارند.
  • تشخیص: تشخیص از دیگر ویژگی های زنان تاب آور است و از خودآگاهی یک قدم جلوتر است. این ویژگی به زنان کمک می کند که چه زمان و چگونه کار خاصی را انجام دهند. همچنین تشخیص برای بسیاری از افراد ناشی از تجربه، اشتباه و یا ضربه های سخت است.
  • شجاعت: منظور از شجاعت و نترس بودن در تاب آوری زنان، مواجه شدن با هر نوع سختی است که در این دنیا اتفاق می افتد. چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارد که ممکن است ما را بترساند و یا خسته کند. به عبارتی دیگر، شجاعت و نترسیدن یعنی رسیدن به جایی فراتر از ترس و توانایی حضور در ناملایمات. ممکن است قرار گرفتن در برخی شرایط به شما انرژی و تمرکز ببخشد.
معرفی راه های پرورش تاب آوری در زنان
معرفی راه های پرورش تاب آوری در زنان
  • قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری: هوش مصنوعی همواره برای رسیدن به انعطاف پذیری در تلاش است. در حالی که ما انسان ها برای آن آماده هستیم. از دیگر ویژگی های تاب آوری زنان سازگاری با تغییرات مستمر است. این تغییرات هم می توانند بزرگ باشند و هم کوچک. تغییرات بزرگ مانند مقابله با یک بیماری همه گیر جهانی، تغییرات کوچک هم مانند آرامش دادن به یک همکار یا دوست مضطرب.

چگونگی پرورش تاب آوری در زنان و ارتباط آن با تاب آوری خانواده

تاب آوری زنان مسیری منحصر به فرد است از تصمیماتی که باید گرفت، ریسک هایی که باید انجام داد و موانعی که باید بر آنها غلبه کرد. ناگفته نماند که این مسیرها به راحتی ساخته نمی شوند؛ بلکه با تلاش باید عاقل شد و به آگاهی و قدرت رسید. در کل تاب آوری خانواده مستلزم سازگاری در طول زمان است و به عوامل مختلفی بستگی دارد. جالب است بدانید که تاب آوری زنان بر میزان تاب آوری کل اعضای خانواده تاثیر می گذارد. شاید این سوال در ذهنتان به وجود بیاید که ارتباط تاب آوری زنان با تاب آوری خانواده چیست؟

از آنجایی که والدین نقش مهمی در مراقبت از فرزندان دارند، باور و نگرش آنها در مقابله با ناملایمات زندگی در میزان تاب آوری تاثیر زیادی دارد. همچنین امیدوار نگه داشتن، ارزش بخشیدن به زن در جامعه، تسلیم نشدن، مقابله با تبعیض جنسیتی و اتحاد از راه های پرورش تاب آوری در زنان می باشد. به خاطر داشته باشید که با آشنایی با راه های پرورش تاب آوری در زنان می توان میزان تاب آوری خانواده و در نهایت جامعه را افزایش داد.

ارتباط تاب آوری زنان بر تاب آوری خانواده
ارتباط تاب آوری زنان بر تاب آوری خانواده
  • گردآوری و ترجمه: دکتر جواد طلسچی یکتا
  • مدیر و موسس مجموعه رسانه های تاب آوری ایرانیان      

منابع

https://blogs.cisco.com/partner/womens-resilience-whats-it-made-of

https://www.unwomen.org/en/news/stories/2020/5/compilation-ten-things-you-can-learn-from-womens-resilience

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا