نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد

بررسی نقش محوری مددکاری اجتماعی در درمان اختلالات روانی و سوءمصرف مواد

این مطلب قسمت اول از مجموعه مطالب نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد می باشد. امید است مورد استفاده مخاطبین این رسانه واقع گردد.

نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد

کارگروه تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان

مددکاران اجتماعی افراد حمایت کننده از دیگران هستند که با چالش های زیادی روبرو می باشند، گاهی اوقات در میان هرج و مرج ها و شلوغی ها نادیده انگاشته می شوند.

مددکاران اجتماعی نقشی حیاتی در کمک به افراد دارای اختلال مصرف مواد (SUD) و نیز کسانی که با اختلالات سلامت روان دست و پنجه نرم می‌کنند، ایفا می نمایند.

کار آنها شامل تشخیص اختلالات بالینی، شناسایی اهداف مراجعین و طراحی برنامه کمکی برای دستیابی به اهداف موردنظر می باشد.

آنها همچنین به عنوان پیوندی مابین مراجع و منابع موثر عمل می کنند. مددکاران اجتماعی با یک تیم درمانی کار می‌کنند، از ارزیابی‌های روانی اجتماعی استفاده می‌کنند، مشاوره‌های مداوم و مستمر را مدیریت می‌کنند و پیشرفت مراجعین خود را بررسی می نمایند.

به مناسبت نزدیک شدن ماه جهانی مددکاری اجتماعی، قصد داریم نگاهی به مددکاران اجتماعی و نقش آنها در درمان اعتیاد بیاندازیم.

تاریخچه مددکاری اجتماعی

مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه در ایالات متحده، به طور کلی در پایان قرن ۱۹ آغاز شد. این فعالیت حرفه ای به دلیل ماهیت نیاز انسانهای آسیب‌پذیر، از جمله مهاجران، به منابع و حمایت از آنها برای توسعه مهارت‌ها با هدف خروج از فقر اجتماعی- اقتصادی ایجاد شد.

مددکار اجتماعی برای برابری حقوق مدنی برای عموم جامعه مبارزه کرده است و سهم بزرگی در راستای حقوق کارکنان داشته است. مددکاری اجتماعی همچنین در ایجاد بیمه های درمانی و بیمه های اجتماعی بازنشستگی مؤثر بوده است. امروزه مددکاری اجتماعی به کاهش اَنگ مرتبط با سوء مصرف مواد و بیماری های روانی کمک می کنند.

و اکنون، با گذشت بیش از ۱۰۰ سال از تأسیس این حرفه، مددکاران اجتماعی ای داریم که با انسانهای درگیر با اختلالات سلامت روان و بیماری اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند و درگیر هستند. از آنجایی که مددکاران اجتماعی دارای طیف گسترده ای از آموزش های حرفه ای هستند، می توانند به مراجعینی که با موانع متعددی روبرو هستند کمک کنند.

برنامه ریزی های خاصی که در آن مددکاران اجتماعی کمک می کنند

چندین حوزه حرفه ای وجود دارد که به وضوح می توانید کمک های یک مددکار اجتماعی را برای کسانی که با اعتیاد و بیماری های روانی دست و پنجه نرم می کنند، پیدا کنید. لیست زیر شامل تعداد زیادی است، اما این حرفه لزوماً فقط به این نقش ها محدود نمی شود.

مددکاران اجتماعی و نقش آنها در درمان اعتیاد:

در موارد نیاز به مداخله برای یکی از عزیزان، مددکاران اجتماعی منبع بسیار خوبی برای شما جهت کمک هستند تا از طریق این فرآیند بتوانید به اهداف مورد نظر دست پیدا کنید.

مددکاران اجتماعی همچنین می توانند به عنوان یک درمانگر مورد ارجاع واقع شوند و به گروههای هدف خدمت کنند، زیرا درمانگران به طور حرفه ای در استفاده از درمان آموزش دیده اند. آنها می توانند به عنوان یک تریبون جهت رساندن صدای مظلومین جامعه و نیز بهترین موقعیت ممکن جهت مشاوره و هدایت حرفه ای و شغلی عمل نمایند.

نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد
نقش مددکاران اجتماعی در درمان اعتیاد

به عنوان سیاست گذاران، مدیرانِ مراقبت، مدیران بخش ها و سازمان ها و نیز ارائه دهندگان خدمات اجتماعی که مستقیماً با مراجعینِ دارای اختلال سوءمصرف کار می کنند قلمداد می گردند،

مددکاران اجتماعی ممکن است شیوه های درمانیِ اختلال سوءمصرف مواد مبتنی بر شواهد را انتخاب و ارائه دهند یا برای جاری شدنِ چنین خدماتی در زندگی فرد درگیر با این اختلالات تلاش بسیار نمایند.

این خدمات چه بسا برای کمک به نیازمندانی است که مسلماً صدایی نداشته اند.

فعالیت در مراکز سم زدایی
برنامه ریزی آموزشی
برنامه ریزی های پزشکی قانونی (دادگاه ها، زندان ها، ادارات پلیس و غیره).
اشتغال در بیمارستان های پزشکی و روانپزشکی.

تاثیر سوء مصرف مواد و بیماری های روانی

تا سال ۲۰۱۷، ۸.۵ میلیون بزرگسال آمریکایی یا با یک اختلال سوءمصرف و نیز با یک اختلال سلامت روان (همچنین به عنوان افراد درگیر با هر دو این موارد) درگیر بوده اند. علاوه بر این، افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان و نوجوانان در بالاترین جمعیت در معرض خطر مصرف مواد مخدر و اعتیاد قرار دارند. در نهایت، صرفاً ۴ میلیون نفر از ۲۰.۷ میلیون نفر افراد سنین ۱۲ سال و بالاتر که در سال ۲۰۱۷ به مددکاری اجتماعی نیاز داشته اند، بدلیل اختلال مصرف مواد تحت درمان قرار گرفتند.

این حقایق چه چیزی را آشکار می کند؟

که مشکلی وجود دارد. سوء مصرف مواد و بیماری روانی یک نگرانی واقعی برای سلامت عمومی جامعه است. مردم باید برای کمک به کسانی که برای حل این چالش ها تلاش می کنند، حضور داشته باشند.

خدماتی که مددکاران اجتماعی ارائه می دهند به حل مستمر این موانع دائمی کمک می کند. مددکاران اجتماعی با منابع، اهداف، برنامه‌ها، ارزیابی‌های روانی- اجتماعی و مشاوره به مراحعین توانمند می‌شوند. با کمک مددکاران اجتماعی، مراجعان می توانند سفر خود را به سوی بهبودی و ثبات در آن آغاز کنند.

منبع:

https://americanaddictioncenters.org/blog/social-workers-and-their-role-in-addiction-treatment

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا