بررسی نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد

نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد: اعتیاد یک بیماری قدرتمند است. بهبودی از اعتیاد یک مسیر تعالی انسانی است اما بدون چالش و ناملایمات نیست. هنگامی که در بهبود اعتیاد با مشکلاتی مواجه می شوید، یکی از بهترین ابزارهایی که می تواند به شما کمک کند تا تحت الشعاع اثار مثبت آن، عبوری موفقیت آمیز از پروسه درمان داشته باشید، قدرت تاب آوری است.

بررسی نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد

کارگروه مترجمین رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

اکثر مردم در طول زندگی خود چالش هایی را تجربه می کنند، اما تعداد کمی از آنها با چالش هایی که فرد مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد با آن مواجه است قابل مقایسه است.

اعتیاد یک بیماری قدرتمند است. بهبودی از اعتیاد یک مسیر تعالی انسانی است اما بدون چالش و ناملایمات نیست. هنگامی که در بهبود اعتیاد با مشکلاتی مواجه می شوید، یکی از بهترین ابزارهایی که می تواند به شما کمک کند تا تحت الشعاع اثار مثبت آن، عبوری موفقیت آمیز از پروسه درمان داشته باشید، قدرت تاب آوری است.

تاب آوری چیست؟

اصطلاح «تاب‌آوری» از کلمه لاتین «resilio» گرفته شده است که به معنای پریدن یا برگشتن به عقب است. افراد تاب آور دارای درجه خاصی از توانمندی هستند که به آنها اجازه می دهد چندین مورد اساسی را به انجام برسانند. اول، آنها می توانند واقعیت را همانطور که هست بپذیرند. دوم، آنها اعتقاد عمیقی دارند که زندگی معنا دارد. سوم، آنها می توانند بداهه پردازی کنند.

چگونه تاب آوری می تواند در بهبود اعتیاد نقش داشته باشد؟

تاب آوری به افراد این فرصت را می دهد تا برای مدت کوتاهی عقب نشینی کنند، دوباره با خود به یک اجماع اساسی برسند و حرکت رو به جلو داشته باشند. مهم نیست چقدر یا چه مدت از موادمخدر دوری می کنید، ممکن است این مسیر برای شما حاوی شگفتی های بینظیری باشد و چه بسا این شگفتی ها، استرس های فراوانی را نیز برای شما به ارمغان آورند. در این میان اگر کارابزارهای سلامت عاطفیِ مفیدی را ایجاد کرده باشیم، نیازی به بازگشت به سوءمصرف مواد نخواهیم داشت.

برخی از راه‌های ایجاد تاب آوری در بازیابی (بهبودی از اعتیاد) عبارتند از:

از گذشته بیاموزید: تجربه معلم شگفت انگیزی است. از تجارب مثبت یا منفیِ گذشته در مدیریت موفق یا ناموفق دوره های پرچالشِ گذشته استفاده کنید. اجازه دهید این تجارب زیسته رفتار آینده شما را تعقیب و هدایت کند. همچنین، تمام پیروزی هایی که در بهبود اعتیاد تجربه کرده اید را فراموش نکنید.

نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد
نقش تاب آوری در بهبودی اعتیاد

بپذیرید که تغییر اجتناب ناپذیر است: تغییر می تواند دشوار باشد، اما در زندگی اجتناب ناپذیر است. تاب آوری مستلزم تطبیق سریعتر با شرایط متغیر است.

یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد کنید: شما می توانید یک سیستم پشتیبانی قوی ایجاد کنید و از آن برای عبور موفقیت آمیز از موقعیت های دشوار زندگی بهره مند شوید. وقتی این گروه حامی پشتیبان شماست، چه بسا در خواهید یافت که از عهده هر کاری بر می آیید.

بر خودمراقبتی تأکید کنید: در بحبوحه یک بحران، صرف نظر کردن از یک برنامه منظمِ مراقبت از خود، یک اشتباه فاحش است. در دوران بهبودی، می توانید یاد بگیرید که به موازات تغذیه و استراحت مناسب، به ایجاد تاب آوری از طریق اقداماتی همچون مدیتیشن و ورزش بپردازید.

قدردان باشید: به جای تمرکز بر موارد استرس زا، همه چیزهایی را که در زندگی شما فوق العاده هستند به خاطر بسپارید. ایجاد یک لیست سپاسگزاری را به یک فرایند تمرین روزانه تبدیل کنید.

بررسی نقش تاب آوری در بهبودی از اعتیاد
کارگروه رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
وبسایت مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

 

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا