عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

عدالت اجتماعی یک ارزش اصلی و اساسی در حرفه مددکاری اجتماعی است

عدالت اجتماعی یک ارزش اصلی و اساسی در حرفه مددکاری اجتماعی است. مددکاران اجتماعی متعهد به همکاری با افراد، گروه ها و جوامع برای به چالش کشیدن بی عدالتی های اجتماعی و ترویج تغییرات اجتماعی هستند.

عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

عدالت اجتماعی یک ارزش اصلی و اساسی در حرفه مددکاری اجتماعی است. مددکاران اجتماعی متعهد به همکاری با افراد، گروه ها و جوامع برای به چالش کشیدن بی عدالتی های اجتماعی و ترویج تغییرات اجتماعی هستند. راه‌های زیادی وجود دارد که مددکاران اجتماعی می‌توانند عدالت اجتماعی را توسعه و ترویج دهند، راههایی همچون حمایت از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که به نفع جمعیت‌های حاشیه‌نشین و کم برخوردار، توانمندسازی افراد و جوامع برای دفاع از خود، به چالش کشیدنِ تبعیض و ظلم، و ایجاد پل‌هایی بین فرهنگ‌ها و جوامع مختلف.

عدالت اجتماعی یک ارزش اصلی و اساسی در حرفه مددکاری اجتماعی است. انجمن ملی مددکاران اجتماعی (NASW) عدالت اجتماعی را اینگونه تعریف می کند: «توزیع متوازن و عادلانه منابع و فرصت ها و جلوگیری از اعمال ظالمانه و تبعیض آمیز».

مددکاران اجتماعی متعهد به همکاری با افراد، گروه ها و جوامع برای به چالش کشیدنِ بی عدالتی های اجتماعی و ترویج تغییرات اجتماعی هستند.

عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی
عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

راههای توسعه و ترویج عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

راه های زیادی وجود دارد که مددکاران اجتماعی می توانند عدالت اجتماعی را توسعه و ترویج نمایند. برخی از رایج ترین این راهها عبارتند از:

  • حمایت از سیاست ها و برنامه هایی که به نفع مردم حاشیه نشین و کم برخوردار جامعه است. این موضوع می تواند به صورت همکاری با مقامات منتخب برای تصویب سیاستها و قوانین حمایتی، مطالبه گری آگاهانه در جلسات عمومی و ارائه یادداشتها و مقالات تأثیرگذار به جراید، روزنامه ها و مجلات باشد.
  • توانمندسازی افراد و جوامع برای دفاع از خود. این موضوع می تواند شامل اقدامات آموزشی و پژوهشی درباره مسائل و مشکلات عدالت اجتماعی، کمک به مردم برای توسعه مهارت های اجتماعی و ارتقاء توانمندی مردم در جهت سخنوری و مطالبه گری اجتماعی و نیز سازماندهی عمومی باشد، یا حتی افزایش دانش مردم پیرامون چگونگیِ ارتباط با منابع و شبکه های پشتیبانی (آموزش حمایت یابی به آحاد جامعه) باشد.
  • به چالش کشیدن تبعیض و ظلم. این موضوع می‌تواند شامل سخن گفتن علیه نژادپرستی، تبعیض های جنسیتی، ایجاد هراس از افراد دچار اختلال هویت جنسی، و سایر اشکال تبعیض یا حتی تلاش برای تغییر سیاست‌ها و شیوه‌هایی باشد که این اشکال ستم را تداوم می‌بخشند.
  • ایجاد پل ارتباطی مابین فرهنگ ها و جوامع مختلف. این موضوع می‌تواند شامل تلاش برای ارتقای سطح احترام به تفاوتهای فردی و انسانی، پذیرش بی ثید و شرط همنوعان و نیز کمک به ایجاد فرصت‌هایی برای افزایش مشارکت شهروندان دارای عقبه های متفاوت و مختلف باشد.

عدالت اجتماعی یک بخش اساسی از عملکرد مددکاری اجتماعی است. مددکاران اجتماعی با تلاش برای ترویج عدالت اجتماعی می توانند به ایجاد جامعه ای متوازن و عادلانه تر برای همه مفید و موثر واقع گردند.

عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی
عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

نحوه توسعه و ترویج عدالت اجتماعی در کار حرفه ای مددکاران اجتماعی

در اینجا چند نمونه مشخص از نحوه توسعه و ترویج عدالت اجتماعی در کار حرفه ای مددکاران اجتماعی آورده شده است:

  • یک مددکار اجتماعی در جهت ایجاد یک سرپناه برای بی خانمان ها تلاش می کند تا از سیاست هایی دفاع کند که دستیابی به مسکن ارزان قیمت را برای مردم سهل و قابل دستیابی کند.
  • یک مددکار اجتماعی در یک مدرسه تلاش می کند تا محیطی فراگیرتر و دلپذیرتر برای دانش آموزان با هر پیشینه ای ایجاد کند.
  • یک مددکار اجتماعی در یک سازمان اجتماعی برای افزایش آگاهی در مورد موضوع خشونت های خانگی و حمایت از بازماندگان در حیطه های مختلف کار می کند.
  • یک مددکار اجتماعی در یک بیمارستان در حال تلاش برای بهبود کیفیت مراقبت برای بیمارانی است که از جوامع حاشیه نشین و کم برخوردار هستند.

اینها تنها چند نمونه از روشهای بسیاری هستند که مددکاران اجتماعی برای ترویج عدالت اجتماعی تلاش می نمایند. مددکاران اجتماعی هر روز تغییراتی را در زندگی افراد، خانواده ها و جوامع ایجاد می کنند.

اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد عدالت اجتماعی و مددکاری اجتماعی هستید، منابع زیادی در دسترس است. وب سایت NASW اطلاعات زیادی در مورد مسائل عدالت اجتماعی دارد و سازمان های مددکاری اجتماعی زیادی وجود دارند که برای توسعه و ترویج عدالت اجتماعی تلاش می کنند.

عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی
عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی

عدالت اجتماعی یک موضوع مهم برای همه است. با یادگیری بیشتر در مورد عدالت اجتماعی و مشارکت در حیطه کاری عدالت اجتماعی، می توانید به ایجاد جهانی متوازن تر و عادلانه تر کمک کنید.

عدالت اجتماعی در مددکاری اجتماعی
کاری از پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

Social Justice in Social Work Explained

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا