رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک چگونه است؟

تاکتیک ها و راهبردهای تقویت رفتارهای مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک در مورد رفتار کردن، صحبت کردن و پاسخ دادن به روش هایی است که به یادگیری، ایمن ماندن، همراهی با دیگران و رشد خوب کمک می کند. رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک معمولاً شامل مواردی همچون صحبت کردن یا رفتار مهربانانه، همکاری، حل مؤثر تعارض و پیروی از دستورالعمل هایی است که به آنها کمک می کند یاد بگیرند یا ایمن بمانند.

رفتار مثبت برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک

تاکتیک ها و راهبردهای تقویت رفتارهای مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک
پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

نکات کلیدی این مطلب

  • رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک شامل آندسته رفتارهایی است که به یادگیری، ایمنی، روابط و رشد کمک می کند.
  • کودکان و نوجوانان اوتیستیک زمانی که می توانند خودشان باشند و احساس آرامش می کنند، به احتمال زیاد رفتار مثبتی از خود نشان می دهند.
  • شما می توانید با ایجاد مهارت ها و ایجاد محیط های حمایتی، رفتار مثبت را در کودکان و نوجوانان اوتیستیک تشویق کنید.
  • دستورالعمل ها، قوانین، انتخاب ها و تمجید می تواند به هدایت کودکان و نوجوانان اوتیستیک به سمت رفتار مثبت کمک کند.

رفتار مثبت برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک چگونه به نظر می رسد

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک در مورد رفتار کردن، صحبت کردن و پاسخ دادن به روش هایی است که به یادگیری، ایمن ماندن، همراهی با دیگران و رشد خوب کمک می کند. معمولاً شامل مواردی مانند صحبت کردن یا رفتار مهربانانه، همکاری، حل مؤثر تعارض و پیروی از دستورالعمل هایی است که به آنها کمک می کند یاد بگیرند یا ایمن بمانند.

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک
رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک، رفتار مثبت می تواند به نقاط قوت و علایق آنها بستگی داشته باشد. ممکن است به نظر برسد که در زمان ناهار به تنهایی مطالعه می کنند، با دیگران در زمین بازی بازی می کنند، آرام پشت میزشان می نشینند، وقتی روال عادی شان تغییر می کند و غیره.

مانند همه کودکان، کودکان و نوجوانان اوتیستیک گاهی اوقات ممکن است برای نشان دادنِ رفتار مثبت از خود تلاش کنند. برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک، این می‌تواند به دلیل تغییر در روال‌ها، بار احساسی مسائل، مشکل در درک یا مدیریت احساسات، یا مشکل در درک نشانه‌های اجتماعی باشد. این مسائل می تواند منجر به رفتارهای چالش برانگیز در آنها گردد.

تشویق رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

کودکان و نوجوانان اوتیستیک زمانی بهترین رفتار را دارند که بتوانند خودشان باشند، سالم باشند و احساس آرامش کنند.

کودک اوتیستیک شما ممکن است به حمایت شما نیاز داشته باشد تا راه های مثبت تعامل با دنیای اطراف خود را بیاموزد.

شما می‌توانید با کار کردن بر روی نقاط قوت، ایجاد مهارت‌ها و تنظیم محیط به گونه‌ای که از او حمایت کند، از فرزندتان حمایت کنید و به او کمک کنید تا یاد بگیرد.

این موارد می تواند شامل نکات زیر باشد:

  • اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می تواند از علایق و کارهای روزمره خود لذت ببرد
  • بررسی کنید که محیط کودکتان آرام و راحت است
  • به کودک خود کمک کنید تا مدیریت احساسات خود را یاد بگیرد
  • روی مهارت های ارتباطی و اجتماعی فرزندتان کار کنید
  • کمک به رشد مهارت های عملی فرزندتان
  • کمک به سالم ماندن فرزندتان

علایق و کارهای روزمره

گنجاندن علایق، روال مورد علاقه اش یا برنامه های ویژه کودک اوتیستیک در طی اوقات روزانه او می تواند تأثیرات مثبتی بر خُلق و خو، انگیزه و رفتار کودک شما داشته باشد.

محیط زیست

اگر محیط کودک شما آرام، راحت و قابل پیش بینی باشد، به احتمال زیاد رفتارهای مثبتی از خود بروز خواهد داد.

می توانید تغییرات کوچکی در محیط کودک خود ایجاد کنید تا به او کمک کنید احساس آرامش بیشتری داشته باشد و بهتر بتواند یاد بگیرد، نشانه های اجتماعی را درک کند و دستورالعمل ها را دنبال کند. به عنوان مثال، اگر کودک شما به نور یا سر و صدای بیش از حد حساس است، قرار دادن نورهای کم در اتاق خواب کودک یا رفتن به مغازه ها در زمان خلوت می تواند کمک کند.

اگر هنوز محیط برای کودک شما ایده آل نیست، هدفون، اسباب بازی های فیجت یا استیمینگ ممکن است به کودک شما کمک کند تا خود را آرام یا احساس کنترل کند.

داستان‌های اجتماعی و پشتیبانی‌های بصری می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا تغییرات محیطی خود را به درستی درک کند، مانند درک صحیح مسیر جدید به سمت مدرسه یا سازگاری بهتر با تغییر معلم در مدرسه.

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک
رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

احساسات

کودک شما ممکن است زمانی که از او خواسته می شود کاری را انجام دهد که مورد علاقه اش نیست، یا احساس می کند نمی تواند آن کار را به درستی انجام دهد، دچار احساسات قوی همچون عصبانیت، ناامیدی، خجالت یا اضطراب می شود. زمانی که همه چیز آنطور که برنامه ریزی شده یا مورد انتظار است پیش نمی روند، احساسات قوی نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

هنگامی که به کودک خود کمک می کنید تا احساسات قوی را تشخیص دهد و آنها را مدیریت نماید، این موضوع می تواند به او کمک کند تا آرام بماند. این اقدامات به نوبه خود، پیروی از دستورالعمل ها، همکاری و غیره را برای فرزند شما آسان تر می کند.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی می تواند به کودک اوتیستیک شما کمک کند تا قوانین، انتظارات و نشانه های اجتماعی را درک کند و به آنها پاسخ دهد.

این مهارت‌ها همچنین می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا نیازها، خواسته‌ها، علایق و نقاط قوت خود را به روش‌هایی بیان کند که دیگران بتوانند آن را درک کرده و با آنها ارتباط برقرار نمایند.

ممکن است بتوانید با کار کردن روی مهارت‌های زیر فرزندتان را به رفتار مثبت تشویق کنید این مهارتها شامل: مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های اجتماعی برای کودکان اوتیستیک، مهارت‌های اجتماعی برای نوجوانان اوتیستیک و مهارت‌های مکالمه می باشند.

و اگر کودک شما قدرت تکلم محدودی دارد، سیستم‌های ارتباطیِ تقویت‌کننده و جایگزین ممکن است با آسان‌تر کردنِ امکانِ برقراری ارتباط برای فرزندتان، به بروز رفتارهای مثبت او کمک کند.

راهکارهایی برای هدایت کودکان و نوجوانان اوتیستیک به سمت رفتارهای مثبت

گاهی اوقات ممکن است لازم باشد از استراتژی های خاصی برای تشویق رفتار مثبت در کودک اوتیستیک خود استفاده کنید.

دستورالعمل های موثری تهیه و تدوین نمایید

روشی که شما در دستورالعمل تعیین می کنید به شدت بر درک و پاسخ مناسب فرزندتان تأثیر می گذارد. شما می‌توانید درباره چگونگی تدوین نکات مناسب در دستورالعمل‌های مؤثر بیشتر بررسی و مطالعه کنید و از این نکات برای اینکه دستورالعمل‌ها برای کودکان و نوجوانان اوتیستیک کارایی لازم را داشته باشند بهره مند شوید:

  • هر بار یک دستور (فرمان) بدهید. اگر از فرزندتان خواسته شود که کارهای زیادی را همزمان انجام دهد، ممکن است احساس ناراحتی کند.
  • اطمینان حاصل کنید که فرزندتان مهارت‌هایی برای انجام خواسته‌های شما دارد. به عنوان مثال، اگر کودک شما نمی تواند دکمه های لباسش را ببندد، اگر از او بخواهید لباس بپوشد، ممکن است دچار مشکل شود.
  • اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل ها واضح و مختصر هستند. برای مثال، «لطفاً کفش‌هایتان را از روی کاناپه بردارید» واضح‌تر از «مواظب کفش‌هایتان روی کاناپه باشید» می باشد.
  • از تصاویر استفاده کنید. به عنوان مثال، هنگامی که از کودک خود می‌خواهید دست‌هایش را بشوید، از تصویر شستشوی دست استفاده کنید.
  • و مهمتر از همه، به کودک خود فرصت دهید تا دستورات را پردازش کند – مثلاً ۱۰ ثانیه.

قوانین و انتظارات روشنی در مورد رفتارهاش داشته باشید

قوانین به کودکان این فرصت را می دهد تا بدانند که چگونه از آنها انتظار می رود که رفتار کنند. قوانین زمانی بهتر عمل می کنند که بگویند چه کار باید کرد، نه اینکه چه کاری را نباید انجام داد. به عنوان مثال، “قبل از رفتن به اتاق یکدیگر در می زنیم” یا “ما به خوبی با یکدیگر صحبت می کنیم”.

اگر در مورد کارهایی که نباید انجام دهد، قانون دارید، مانند «ضربه نزن»، مطمئن شوید که فرزندتان می‌داند در عوض برای بیان نیازها یا احساسات خود چه کار بهتری را می‌تواند انجام دهد.

رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک
رفتار مثبت در کودکان و نوجوانان اوتیستیک

انتخاب ها را ارائه دهید

وقتی بچه ها قدرت انتخاب دارند، یاد می گیرند که خودشان تصمیم بگیرند و فکر کنند. یک راه خوب برای دادنِ حق انتخاب به فرزندتان این است که طیف محدودی از گزینه ها را برای انتخاب راحتتر ارائه دهید: به عنوان مثال، «آیا یک ساندویچ پنیر می‌خواهی یا یک ساندویچ کالباس؟» یا «آیا می‌خواهی این دامن را بپوشی یا این شلوار جین را؟»

می‌توانید هر روز به فرزندتان این فرصت را بدهید که انتخاب کند – مثلاً با چه اسباب‌بازی‌هایی بازی کند، کتاب بخواند، لباس بپوشد، تنقلات بخورد، پارکی که در آن بازی کند یا پروژه‌هایی که روی آن‌ها کار کند.

از تمجید استفاده کنید

ستایش و تمجید کردن زمانی است که به فرزندتان می گویید در مورد رفتار او چه چیزی را دوست دارید. وقتی فرزند شما به خاطر رفتار مثبت مورد تحسین قرار می گیرد، احتمال تکرار آن رفتار بیشتر است.

وقتی به کودک خود بگویید دقیقاً چه چیزی را تحسین می کنید، تحسین بهترین نتیجه را دربردارد.

به عنوان مثال: “ممنون که وقتی بازی را برنده نشدی آرام بودی” یا “از اینکه کاسه خود را در سینک گذاشتی متشکرم”.

اگر کودک شما توانایی تکلم محدودی دارد، ممکن است کلمات مثبتی را که استفاده می‌کنید درک نکند، بنابراین می‌توانید به جای آن، کودکتان را در آغوش بگیرید، یا بالا پنج یا انگشت شست را به نشانه رضایت نشان دهید.

 

Positive behaviour for autistic children and teenagers

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا