رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟

بررسی اصول مندرج در منشور اخلاقی انجمن ملی مددکاران اجتماعی (NASW) و راهبردهای حل چالش ها از طریق استانداردهای اخلاقی

رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی: منشور اخلاقی انجمن ملی مددکاران اجتماعی (NASW) چارچوب جامعی از اصول اخلاقی حرفه ای را برای راهنمایی شاغلین مددکاری اجتماعی ارائه می دهد. این مقاله به بررسی این اصول می‌پردازد، معضلات اخلاقی رایجی را که مددکاران اجتماعی با آن ها مواجه می‌شوند مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و راهبردهایی را برای حل چنین چالش‌هایی با رعایت استانداردهای اخلاقی پیشنهاد می‌کند.

رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟

پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

اخلاقمندی، پایه و اساس کار عملی در مددکاری اجتماعی را تشکیل می دهد. پایبندی به اصول اخلاقی، رفتار حرفه ای را تضمین می کند و از بهزیستی و رفاه جامعه هدف آسیب پذیر محافظت می نماید.

این مقاله، اصول اخلاقی اساسی که مددکار اجتماعی را هدایت می‌کند، چالش‌های اخلاقی رایجی که عمدتاً پزشکان یا پیراپزشکان با آن ها مواجه هستند، و استراتژی‌هایی برای پیمایش معضلات مذکور را بررسی می نماید.

اهمیت خودآگاهی، تفکر انتقادی و توسعه حرفه ایِ مستمر جهت حفظ رفتار اخلاقیِ قوی و باثبات در شرایط رویارویی با مسائل پیچیده و پویای کار عملی مددکاری اجتماعی برجسته می باشند.

مددکاری اجتماعی یک حرفه مبتنی بر ارزش ها است که عمیقاً در تعهد به عدالت اجتماعی، توانمندسازی و منزلت و ارزش ذاتی همه افراد انسانی ریشه دارد.

رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟
رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟

رفتار اخلاقی در قلب فعالیت های مددکاری اجتماعی نهفته است و تضمین کننده صداقت عمل متخصصان مددکاری اجتماعی می باشد و همچنین ضامن این نکته مهم که مددکاران اجتماعی همواره رفاه و امنیت مراجعین خود را در اولویت قرار می دهند.

منشور اخلاقی انجمن ملی مددکاران اجتماعی (NASW) چارچوب جامعی از اصول اخلاقی حرفه ای را برای راهنمایی شاغلین مددکاری اجتماعی ارائه می دهد. این مقاله به بررسی این اصول می‌پردازد، معضلات اخلاقی رایجی را که مددکاران اجتماعی با آن ها مواجه می‌شوند مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد و راهبردهایی را برای حل چنین چالش‌هایی با رعایت استانداردهای اخلاقی پیشنهاد می‌کند.

اصول اخلاقی کلیدی در مددکاری اجتماعی

  • خدمات: مددکاران اجتماعی هدف اصلی خود را جهت کمک به افراد نیازمند و پرداختن به مشکلات اجتماعی شان در اولویت قرار می دهند. این مورد شامل تعهدمندی نسبت به گروه های هدف و جوامع است ،در شرایطی که از بهزیستی و رفاه عمومی آنها حمایت می کند.
  • عدالت اجتماعی: مددکاران اجتماعی بی عدالتی اجتماعی را به چالش می کشند و تلاش می کنند توزیع عادلانه منابع، فرصت ها و حقوق را برای همه افراد، صرف نظر از پیشینه شان، تضمین کنند.
  • شأن و کرامت انسانها: مددکاران اجتماعی به ارزش و منزلت ذاتیِ همه انسانها احترام می گذارند. این موضوع شامل احترام به تفاوتهای فرهنگی، عدم تبعیض، و شناخت نقاط قوت و تجربیات منحصر به فرد مخاطبین شان می شود.
  • اهمیت روابط انسانی: کار عملی مددکاری اجتماعی بر ارزش روابط انسانی و پتانسیل آنها برای توانمندسازی و پرورش تغییر تأکید دارد. مددکاران اجتماعی برای ایجاد روابط قوی و حمایتی با مراجعان، همکاران و جوامع تلاش می کنند.
  • صداقت: مددکاران اجتماعی با صداقت، انصاف و سازگاری عمل می کنند و استانداردهای بالای رفتار حرفه ای را حفظ می کنند.
  • شایستگی: مددکاران اجتماعی تلاش می کنند تا دانش و مهارت های خود را از طریق توسعه حرفه ای مستمر افزایش دهند. آنها محدودیت های تخصص خود را می شناسند و در صورت نیاز به دنبال مشاوره یا نظارت هستند.
رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟
رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی چگونه است؟

معضلات و چالش های اخلاقی

  • محرمانه بودن: مددکاران اجتماعی باید در موقعیت هایی که ممکن است برای امنیت مراجع یا محافظت از دیگران افشای اطلاعات ضروری باشد (مانند گزارش کودک آزاری، غفلت از سالمند یا خطر قریب الوقوع)، در عین احترام به محرمانه بودن اطلاعات، در مواقع ضروری نسبت به مبحث هشدار دادن هوشیار و آگاه باشد.
  • رضایت آگاهانه: مددکاران اجتماعی باید قبل از ارائه خدمات، رضایت آگاهانه را از مراجعین دریافت نمایند. این امر مستلزم اطمینان از درک مراجع نسبت به ماهیت خدمات، خطرات بالقوه، مزایا و گزینه‌های جایگزین می باشد.
  • روابط دوگانه: مددکاران اجتماعی باید روابط دوگانه ای که می تواند قضاوت و رابطه حرفه ای را به خطر بیندازد و به طور بالقوه منجر به سوءاستفاده از مراجع شود را بشناسد و از آن ها اجتناب ورزد. چنین روابطی شامل برقراری روابط دوستی، سرمایه گذاری های مالی یا برقراری روابط جنسی با مزاجعین می شود.
  • مرزها: مددکاران اجتماعی باید مرزهای حرفه ای مناسب را به خوبی حفظ کنند و از خودافشایی که در واقع خنثی کتتده رابطه حرفه ای و مسیر های درمانی است یا به هر طریقی مراجع را تحت فشار قرار می دهد اجتناب ورزند.
  • شایستگی فرهنگی: شاغلین مددکاری اجتماعی باید شایستگی های فرهنگی را برای کار مؤثر با جوامع هدف مختلف و احترام به ارزش ها، باورها و سنت های آنها توسعه دهند. این موضوع شامل شناخت پیوسته منابع قدرت و رسیدگی به سوگیری های ضمنی و احتمالی می باشد.

مثال کاربردی در مورد محرمانه بودن در مقابل وظیفه هشدار دادن

مراجع با سابقه سوء مصرف شدید مواد مخدر به مددکار اجتماعی خود اعتماد و مطرح می کند که در حال تجربه افکار خودکشی است و قصد خرید اسلحه گرم را دارد. مددکار اجتماعی با تضاد بین اهمیت رازداری حرفه ای با وظیفه اخلاقیِ هشدار دادن به قربانیان احتمالی مواجه می شود.

رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی
رفتار اخلاقی در مددکاری اجتماعی

راهبردهای تصمیم گیری اخلاقی

در حالی که هیچ فرمول آسانی برای حل معضلات اخلاقی وجود ندارد، یک رویکرد ساختاریافته می‌تواند به مددکاران اجتماعی متخصص در مورد اتخاذ تصمیم‌گیری های آگاهانه کمک نماید.

  • مشکل را شناسایی کنید: موضوع اخلاقی مورد بحث را به وضوح بیان کنید. اصول اخلاقی مرتبط، تعارضات احتمالی و ذینفعان درگیر را در نظر بگیرید.
  • کد اخلاقی NASW را در نظر بگیرید: برای راهنمایی و شناسایی موارد متناقض با اصول اخلاقی، به این سند مراجعه کنید.
    با منابع لازم حرفه ای مشورت کنید: به دنبال نظارت، مشاوره از همکاران باشید، یا ادبیات اخلاقی مرتبط را برای دیدگاه‌های بیشتر و راه‌حل‌های بالقوه بررسی کنید.
  • گزینه‌ها را ارزیابی کنید: راه‌حل‌های احتمالی را بررسی کنید و نتایج بالقوه هر دوره از عمل را، هم برای مراجع و هم برای دیگرانی که ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، تجزیه و تحلیل نمایید.
  • اجرای یک تصمیم و سند: راه حلی را انتخاب کنید که به بهترین وجه ممکن با اصول اخلاقی و رفاه  و بهزیستی مراجع مطابقت داشته باشد و فرآیند تصمیم گیری و منطق را با دقت هرجه تمام مطابقت دهد.
  • انعکاس و ارزیابی: بررسی و تأمل در مورد وضعیت، تصمیمات، و نتایج حاصل از عملکرد آینده.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا