رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

بررسی علائمی که نشان می دهند رسانه های اجتماعی بر تاب آوری و سلامت روان شما تأثیر گذاشته اند

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان: این روزها، بیشتر ما از طریق گوشی های هوشمند یا تبلت خود به رسانه های اجتماعی دسترسی داریم. در حالی که این امر باعث می شود که در به طور کامل به این رسانه ها متصل باشید! در واقع بدین معنی است که رسانه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند. این اتصال شبانه روزی و بیش از حد می تواند مشکلاتی را در کنترل ضربه ایجاد کند، هشدارها و اعلان های مداوم بر حواس و تمرکز شما تأثیر می گذارد، خواب شما را مختل می کند و شما را برده تلفنتان می سازد!

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

بررسی علائمی که نشان می دهند رسانه های اجتماعی بر تاب آوری و سلامت روان شما تأثیر گذاشته اند

این روزها، بیشتر ما از طریق گوشی های هوشمند یا تبلت خود به رسانه های اجتماعی دسترسی داریم. در حالی که این امر باعث می شود که در به طور کامل به این رسانه ها متصل باشید! در واقع بدین معنی است که رسانه های اجتماعی همیشه در دسترس هستند. این اتصال شبانه روزی و بیش از حد می تواند مشکلاتی را در کنترل ضربه ایجاد کند، هشدارها و اعلان های مداوم بر حواس و تمرکز شما تأثیر می گذارد، خواب شما را مختل می کند و شما را برده تلفنتان می سازد!

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی طوری طراحی شده‌اند که توجه شما را به دام بیندازند، شما را آنلاین نگه دارند بطوریکه مرتباً صفحه خود را برای به‌روزرسانی بررسی کنید.

این مٌدل کسب درآمد شرکت ها است. اما، مانند یک امر اجباری، قمار یا اعتیاد به نیکوتین، الکل یا مواد مخدر، استفاده از رسانه های اجتماعی می تواند هوس های روانی ایجاد کند.

هنگامی که شما یک لایک، اشتراک گذاری یا واکنش مثبت به یک پست را دریافت می کنید، می تواند باعث آزاد شدن دوپامین در مغز شود، همان ماده شیمیایی “پاداش” که به دنبال برنده شدن در یک ماشین اسلات، خوردن یک لقمه شکلاتی یا نورپردازی می شود. هرچه بیشتر به شما پاداش داده شود، می خواهید زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی صرف کنید، حتی اگر برای سایر جنبه های زندگی شما مضر باشد.

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان
رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

سایر دلایل استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

ترس از دست دادن (FOMO) می تواند شما را بارها و بارها به رسانه های اجتماعی بازگرداند. اگرچه چیزهای بسیار کمی وجود دارند که نمی‌توانند منتظر بمانند یا نیاز به پاسخ فوری دارند، FOMO شما را وادار می‌کند خلاف این را باور کنید.

شاید نگران این هستید که در صورت از دست دادنِ آخرین اخبار یا شایعات در رسانه های اجتماعی، از مکالمه در مدرسه یا محل کار کنار گذاشته شوید؟ یا شاید احساس می کنید که اگر پست های دیگران را فوراً لایک نکنید، به اشتراک نگذارید یا به آن ها پاسخ ندهید، به روابط شما آسیب می زند؟ یا ممکن است نگران باشید که یک دعوت نامه را از دست بدهید یا اینکه دیگران اوقات بهتری نسبت به شما داشته باشند.

بسیاری از ما از رسانه های اجتماعی به عنوان یک “پتوی امنیتی” استفاده می کنیم. هر زمان که در یک موقعیت اجتماعی قرار می گیریم و احساس اضطراب، بی دست و پاشدن یا تنهایی می کنیم، به تلفن های خود مراجعه کرده و وارد شبکه های اجتماعی می شویم. البته، تعامل با رسانه های اجتماعی شما را از تعاملات چهره به چهره که می تواند به کاهش اضطراب شما کمک کند، محروم می سازد.

استفاده بیش از اندازه از رسانه های اجتماعی می تواند سایر مشکلات اساسی مانند استرس، افسردگی یا کسالت را پنهان کند. اگر زمانی که احساس ناراحتی، تنهایی یا بی حوصلگی می کنید زمان بیشتری را در رسانه های اجتماعی می گذرانید، ممکن است از آن به عنوان راهی برای منحرف کردن حواس خود از احساسات ناخوشایند یا تسکین روحیه خود استفاده کنید. در حالی که شاید در ابتدا دشوار باشد، اما کمتر کردن استفاده از این رسانه ها موجب می شود راه های سالم تری جهت مدیریت خلق و خوی خود پیدا کنید.

چرخه معیوب استفاده ناسالم از رسانه های اجتماعی

استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی می تواند یک چرخه منفی و خود ماندگار ایجاد کند:

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان
رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

وقتی احساس تنهایی، افسردگی، اضطرب یا استرس می‌کنید، بیشتر از رسانه‌های اجتماعی به عنوان راهی برای رفع خستگی یا احساس ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید.

با این حال، استفاده بیش از حد از رسانه های اجتماعی، FOMO یا احساس بی کفایتی، نارضایتی و انزوا را افزایش می دهد.

به نوبه خود، این احساسات بر خلق و خوی شما تأثیر منفی می گذارد و علائم افسردگی، اضطراب و استرس را بدتر می کند. بروز این علائم، باعث می شود که شما حتی بیشتر از قبل از رسانه های اجتماعی استفاده کنید و بنابراین این مارپیچِ رو به پایین ادامه می یابد.

علائمی که نشان می دهد رسانه های اجتماعی بر سلامت روان شما تأثیر می گذارد

همه افراد متفاوت هستند و یک محدوده زمانی مشخصی در رسانه‌های اجتماعی صرف نمی‌شود، متاسفانه یک ابزار اندازه گیری مشخص از  حیث تعداد دفعات به‌روزرسانی‌ها یا تعداد پست‌ها که نشان دهد استفاده شما از رسانه های اجتماعی در حال ناسالم شدن است، وجود ندارد. بلکه این موضوع بستگی به تأثیر میزان استفاده شما از رسانه های اجتماعی بر روحیه و سایر جنبه های زندگی تان و انگیزه شما برای استفاده از آن دارد.

به عنوان مثال، اگر میزان استفاده شما از رسانه های اجتماعی باعث این بشود که از روابط رو در رو غافل شوید، حواس شما را از محل کار یا مدرسه پرت کند، یا احساس حسادت، عصبانیت یا افسردگی در شما ایجاد کند در واقع شما را دچار مشکلاتی نموده است.

در مثالی دیگر، اگر انگیزه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را صرفاً به این خاطر دارید، که بی‌حوصله یا تنها هستید، یا می‌خواهید چیزی برای برانگیختنِ حسادت یا ناراحتیِ دیگران به اشتراک بگذارید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که عادت‌های رسانه‌های اجتماعی خود را دوباره ارزیابی کنید.

شاخص های ارزیابی تأثیرات منفی رسانه های اجتماعی بر سلامت روان

شاخص هایی که رسانه های اجتماعی ممکن است بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارند عبارتند از:

رسانه های اجتماعی و بهداشت روان
رسانه های اجتماعی و بهداشت روان

صرف زمان زیاد در رسانه های اجتماعی در مقایسه با میزان زمانی که به دوستان دنیای واقعی می پردازید. استفاده از رسانه های اجتماعی جایگزینی برای بسیاری از تعاملات اجتماعی آفلاین شما شده است. حتی اگر با دوستانتان بیرون بروید، باز هم احساس می‌کنید که نیاز دارید مدام رسانه‌های اجتماعی را بررسی کنید، اغلب به دلیل این احساس که دیگران ممکن است بیشتر از شما سرگرم شوند.

مقایسه نامطلوب خود با دیگران در شبکه های اجتماعی. شما عزت نفس پایین یا تصویر بدنی منفی دارید. حتی ممکن است الگوهای اختلال در غذا خوردن داشته باشید.

تجربه زورگویی سایبری. یا نگران این هستید که هیچ کنترلی بر چیزهایی که مردم درباره شما پست می کنند ندارید.

حواس پرتی در مدرسه یا محل کار. شما برای پست کردن محتوای منظم در مورد خود، دریافت نظر یا لایک در مورد پست های خود، یا پاسخ سریع و مشتاقانه به پست های دوستان احساس فشار می کنید.

وقت نداشتن برای خود اندیشی. هر لحظه از اوقات فراغت با درگیر شدن با رسانه های اجتماعی پر می شود و زمان کمی برای شما باقی می گذارد تا در مورد اینکه چه کسی هستید، چه فکر می کنید یا چطور رفتار می کنید، و سایر مواردی که به شما فرصت رشد بیشتری را می دهد.

درگیر شدن در رفتارهای مخاطره آمیز به منظور به دست آوردن لایک، اشتراک گذاری یا واکنش های مثبت در رسانه های اجتماعی. شما شوخی های خطرناک می کنید، مطالب شرم آور پست می کنید، دیگران را مورد آزار و اذیت سایبری قرار می دهید، یا هنگام رانندگی یا در موقعیت های ناامن دیگر با تلفن خود درگیر می شوید.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا