تاریخچه تاب آوری دنیا

بررسی تخصصی تاریخچه تاب آوری دنیا

تاریخچه تاب آوری دنیا بررسی شده و پس از توضیح کوتاهی درباره پیشینه آموزش تاب آوری در دنیا چند تن از بزرگان تاب آوری دنیا معرفی شده اند.

تاریخچه تاب آوری دنیا نتیجه زنجیره ای از فرآیندهای انتقالی بین حوزه های مختلف دانش و علم بوده است. پس از چندین جابجایی بین رشته های فیزیک، مکانیک کاربردی و همچنین فیزیولوژی، روانشناسی، زیست شناسی و اکولوژی، تاب‌آوری به یک مفهوم جهانی چند رشته ای تبدیل شده است.

در طول تاریخچه تاب آوری دنیا رابرت مالت اولین کسی بود که اصطلاح لاتین Resilio را به کار برد. اما تئوری تاب‌آوری واقعا توسط یک فرد ایجاد نشده است.

تاریخچه تاب آوری دنیا

دکتر نورمن گارمزی یکی از اولین کسانی بود که در دهه ۱۹۰۰ کلمه تاب‌آوری را در مورد استرس و شایستگی به کار برد. چند سال قبل از او هم اریک اریکسون روانشناس رشد، برخی از زمینه های ایده تاب‌آوری را در مورد رشد روانی- اجتماعی پایه ریزی کرد.

تاریخچه تاب آوری دنیا
تاریخچه تاب آوری دنیا

از آن زمان تا‌کنون، تعداد بیشماری محقق بزرگ در این زمینه به مطالعه پرداخته اند. امی ورنر یکی از اولین دانشمندانی بود که در دهه ۱۹۷۰ از واژه تاب آوری به شکل امروزی استفاده کرد. او گروهی از کودکان را از کائوآی، هاوایی مورد مطالعه قرار داد. بسیاری از کودکان در این مطالعه والدین الکلی، بیمار روانی یا بیکار داشتند.

بعد یا همزمان با امی ورنر محققان زیادی به مطالعه در این زمینه پرداخته اند. تحقیقات تاب آوری بیش از شش دهه را در بر می گیرد. این تحقیقات چند رشته ای و بین المللی چنان گسترده است که نمی توان به همه محققین و صاحب نظران امر اشاره کرد.

اما محققان مشهور جهانی مانند امی ورنر، نورمن گارمزی، آن ماستن، مایکل روتر، رابرت بلوم، مایکل رسنیک و دانته سیکتی و … با تحقیق و نظریات خود باعث گسترش و همه فهمی مفهوم تاب‌آوری شده اند.

پیشینه آموزش تاب آوری در دنیا   

پیشینه آموزش تاب آوری در دنیا به قدمت پیدایش تاب‌آوری مدرن است. آموزش تاب‌آوری سالهاست که در سطح جهانی پیگیری می شود. مطمئناً محققین و پژوهشگران تاب آوری اولین آموزگاران تاب‌آوری بوده اند.

اما بزرگترین مجموعه آموزش تاب‌آوری در دنیا توسط ارتش آمریکا در سال ۲۰۰۹ با نام آموزش تاب‌آوری استاد  شروع شده است.

دوره آموزشی تاب‌آوری استاد یک برنامه آموزشی تاب‌آوری است که با هدف اطمینان از آمادگی جسمی و روانی ارتش آمریکا در مواجهه با ناملایمات برگزار می شود. آموزش تاب‌آوری استاد، به طور خاص، یک رویکرد پیشگیرانه برای اختلال استرس پس از سانحه است.

بعد از شیوع کرونا اهمیت پیشینه آموزش تاب آوری در دنیا بیشتر احساس شد. طوری که امروزه سازمانها، موسسات، دانشگاه ها و شرکتهای زیادی برای بالا بردن آستانه تحمل افراد زیر مجموعه خود کارگاه های آموزش تاب‌آوری برگزار می کنند. تاثیرات شگفت انگیز تاب‌آوری در جوامع کوچک و بزرگ باعث شده اهمیت این مهارت مهم روز به روز بیشتر درک شود.

امی ورنر
امی ورنر

بزرگان تاب آوری دنیا

ما مدیون تلاشهای بزرگان تاب آوری دنیا هستیم که در این زمینه تحقیق، پژوهش و فعالیتهای گسترده ای انجام دادند تا بشر زندگی بهتری را تجربه کند.

در ادامه به معرفی تعدادی از بزرگان تاب آوری دنیا می پردازیم.

امی ورنر

امی ورنر (۱۹۲۹- ۲۰۱۷) یکی از پیشگامان نظریات تاب آوری، با سابقه بیش از ۴۰ سال تحقیق و نظریه پردازی است. امی ورنر متولد کشور آمریکا و دارای مدرک دکترای روانشناسی کودک و روانشناسی رشد است.

آن ماستن

دکتر آن ماستن یکی از اساتید برجسته رشد کودک در دانشگاه مک نایت است. دکتر آن ماستن با بیش از ۱۵۰ اثر، یکی از شناخته شده ترین متخصصین در زمینه تاب آوری است.

لارنس آلبرت آل سیبرت

لارنس آلبرت (۱۹۳۴-۲۰۰۹) نویسنده و معلم آمریکایی بود که بیش از ۴۰ سال در پورتلند تدریس کرد. شهرت او بیشتر بخاطر تحقیقاتش در مورد تاب‌آوری روانی و ماهیت درونی افراد بوده است.

نورمن گارمزی

یکی دیگر از بزرگان تاب آوری دنیا گارمزی (۱۹۱۸-۲۰۰۹) است. شهرت او بیشتر به علت آثارش در زمینه سازگاری در رشد کودک، تاب‌آوری ، خطر و استرس بوده است.

سر مایکل روتر
سر مایکل روتر

دیگر بزرگان

نان هندرسون

از دیگر بزرگان تاب آوری دنیا دکتر هندرسون، سخنران و مشاور ملی و بین المللی تاب‌آوری است. خانم هندرسون نویسنده پنج کتاب در مورد تاب‌آوری مقالات متعدد و یک خبرنامه آنلاین است.

سر مایکل روتر

سر مایکل روتر متولد ۱۹۳۳ بریتانیا و معروف به پدر روان شناسی کودک است. سر مایکل دریافت کننده جوایز و مدارک متعددی از جمله ۲۱ دکترای افتخاری بوده است. او بیش از ۴۰۰ مقاله تجربی و ۴۰ کتاب منتشر کرد که بسیاری از آنها تأثیر ماندگاری بر درک رشد کودک داشته اند.

آنجی هارت

پروفسور آنجی هارت، استاد بهداشت کودک، خانواده و جامعه در دانشگاه برایتون و مدیر مرکز تاب آوری برای عدالت اجتماعی (CRSJ) است.

پائولا دیویس لاک
پائولا دیویس لاک

پائولا دیویس لاک

دیویس لاک مشاور، سخنران و همکار رسانه ای در زمینه تاب آوری و استرس است. لاک ورک شاپ های زیادی را طراحی و طی سالها برای هزاران نفر در سراسر دنیا تدریس کرده است.

لیندا ترون

لیندا ترون در دانشگاه نورث وست آفریقای جنوبی استاد علوم انسانی است. لیندا ترون پژوهش هایی درباره دلایل تاب آوری جوانان آفریقایی با وجود قرار داشتن در معرض خطر پیامدهای منفی زندگی انجام داده است.

مایکل آنگار

مایکل آنگار متولد ۱۹۶۳ کانادا یکی از بزرگان تاب آوری دنیا است. در سال ۲۰۲۲ دکتر آنگار به دلیل کار پیشگامانه خود به عنوان خانواده درمانگر و پژوهشگر تاب آوری، رتبه اول پژوهشگر مددکاری اجتماعی در جهان را به دست آورد.

 

کاری از تیم تخصصی حانه تاب آوری ایرانیان

 

 

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا