راههای ارتقاء تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان

تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان و راههای ایجاد و تقویت تاب آوری در آنها

تاب‌آوری کودکان کار و خیابان: تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان و پرداختن به آن از ضروریات جامعه به‌حساب می‌آید. تاب‌ آوری یک امر مهم برای بهتر کنارآمدن با شرایط نامطلوب و استرس‌زا تلقی می‌شود.
 

تاب‌آوری کودکان کار و خیابان

جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری اجتماعی ایران

تاب‌آوری کودکان کار و خیابان و پرداختن به آن از ضروریات جامعه به‌حساب می‌آید. تاب‌آوری یک امر مهم برای بهتر کنارآمدن با شرایط نامطلوب و استرس‌زا تلقی می‌شود.

این کودکان به دلیل شرایط چالش‌برانگیز و نامطلوب  محیطی که در آن زندگی می‌کنند از تاب‌آوری ضعیفی  نسبت به کودکان غیر خیابانی برخوردار هستند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا با اهمیت تاب‌آوری و ارتقای آن در این کودکان بیشتر آشنا شویم.

اهمیت بالابردن تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان

همان‌طور که اشاره شد کودکان کار و خیابان تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری کمی دارند. این قشر از جامعه به دلایل نداشتن یک محیط پایدار و سالم و عدم برخورداری از امکانات آموزشی و بهداشتی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

از جمله آسیب‌هایی که این کودکان را تهدید می‌کنند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

قرارگرفتن در معرض خشونت‌های فیزیکی، روی‌آوردن به مصرف مواد، افزایش خطر تجاوزهای جنسی و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی دیگر. همه این‌ها در آخر منجر به آسیب‌های روانی شدید در آن‌ها می‌شود. ازاین‌رو تاب‌آوری کودکان کار و خیابان از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است در جهت افزایش مهارت‌های اجتماعی و تقویت تاب‌ آوری این کودکان برای پیشگیری ازاین‌قبیل آسیب‌ها اقداماتی انجام داد.

مطالب مرتبط
راههای ارتقاء تاب‌آوری کودکان کار و خیابان
تاب‌آوری کودکان کار و خیابان

چگونه تاب‌ آوری کودکان کار و خیابان را بالا ببریم؟

جهت پیشگیری از آسیب‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد و افزایش تاب‌آوری کودکان کار و خیابان ضروری است که جامعه حمایت  همه‌جانبه خود را از این کودکان دریغ نکند و برنامه‌هایی در جهت ارتقاء تاب‌آوری آن‌ها به اجرا درآورد. یکی از این راه‌ها ارائه آموزش و مهارت‌آموزی است. کسب دانش و مهارت و امکان دسترسی به امکانات آموزشی  برای اشتغال این کودکان در آینده و خارج‌شدن از چرخه فقر و تنگدستی کمک‌کننده است.

یکی دیگر از راه‌هایی که برای بالابردن تاب‌آوری این کودکان مهم است حمایت عاطفی و روانی است. ارائه خدمات مشاوره در جهت بهبود سلامت روان آن‌ها بسیار بااهمیت است. بهبود سلامت روان و افزایش عزت‌نفس رابطه مستقیمی با افزایش تاب‌آوری دارد. مطمئناً روش‌های دیگری برای تقویت تاب‌ آوری این کودکان مانند افزایش آگاهی عمومی و توانبخشی وجود دارد که لازم است جامعه به آن‌ها نیز بپردازد.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره اهمیت بالای تاب‌آوری کودکان کار و خیابان صحبت کردیم. از آسیب‌هایی که این کودکان ممکن است در معرض آن‌ها قرار بگیرند نام بردیم. همچنین چند راهکار برای ارتقاء و بالابردن تاب‌آوری در این کودکان برای پیشگیری از این آسیب‌ها معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

تاب آوری کودکان کار و خیابان
کارگروه رسانه تاب آوری اجتماعی ایران
وبسایت مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

منابع

  1. https://gskinitiative.org/the-vulnerability-and-resilience-of-street-connected-children/
  2. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2021.542778/full

 

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا