مهارت حمایت از خود در کودکان و تاب آوری

آموزش مهارتهای حمایت از خود در کودکان و چگونگی پرورش مهارتهای خودحمایتی در آنها

در این مطلب درباره این موضوع که حمایت از خود برای کودکان چیست و چگونه می توانند بدان دست یابند، مهارت های دفاع از خود برای کودکان، پرورش مهارت های دفاع از خود در کودکان، تمرین دفاع از خود و نیز دفاع از خود در عمل کودکان صحبت خواهیم کرد.

مهارت حمایت از خود در کودکان و تاب آوری

کاری از پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

آنجه در این مطلب خواهید خواند:

  • دفاع از خود، صحبت از خود و حقوق تان است.
  • کودکان از سنین پایین می توانند مهارت های دفاع از خود را توسعه دهند.
  • مهارت های دفاع از خود شامل خودآگاهی و مرزهای شخصی، اعتماد به نفس، حل مسئله، تصمیم گیری و هدف گذاری است.
  • شما می توانید از طریق نقش آفرینی، تمرین، الگوبرداری و صحبت کردن، به رشد این مهارت ها کمک کنید.

حمایت از خود برای کودکان: چیست و چرا مهم است؟

دفاع از خود، صحبت از خود و حقوق خود با بیان افکار، نیازها و اولویت های خود است.

کودکان می‌توانند با نه گفتن به چیزهایی که نمی‌خواهند، تصمیم‌گیری در مورد آنچه که می‌خواهند، و درخواست کمک در مواقعی که به آن نیاز دارند، از خود دفاع کنند.

ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان منجر به تاب آوری می شود
ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان منجر به تاب آوری می شود

به عنوان مثال، یک کودک پیش دبستانی ممکن است بین بازی با قطعات سازنده یا لباس پوشیدن یکی را انتخاب کند. یک کودک بزرگتر یا با تجربه تر اگر چیزی را در کلاس نمی فهمد ممکن است درخواست کمک کند.

حمایت از خود مهم است زیرا می تواند به کودکان کمک کند:

  • تصمیماتی خوب و مبتنی بر ارزش بگیرید
  • موقعیت های دشوار را با همسالان مدیریت کنید
  • در مدرسه خوب عمل کنید
  • احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

مهارت های دفاع از خود برای کودکان

برای حمایت از خود، کودکان نیاز به مهارت های زیر نیاز دارند:

  • احساس قدرت به جهت هویت و ارزش های خود
  • اعتماد به نفس برای ابراز وجود
  • مهارت های حل مسئله
  • مهارت های تصمیم گیری
  • اهداف
  • مرزهای شخصی
  • توانایی مدیریت احساسات خود
  • درک حقوق و مسئولیت ها

برای توسعه مهارت‌های حمایت از خود، کودکان به خانه و خانواده، مدارس و جوامع حمایتی نیاز دارند تا بتوانند اهدافی را تعیین کرده و به آنها دست یابند و احساس تعلق کنند.

مطالب مرتبط

روابط مثبت در درون خانه و خانواده، روابط قوی والدین و مدرسه و ارتباطات قوی با جامعه می تواند کمک کننده باشد.

پرورش مهارت های دفاع از خود در کودکان

اگر به کودک خود کمک کنید تا مهارت های مورد نیازش برای دفاع از خود را در دوران کودکی و نوجوانی توسعه دهد، کودک شما با بزرگتر شدن آمادگی بیشتری برای دفاع از خود خواهد داشت.

احساس قدرت به جهت هویت و ارزش های خود

برای دفاع از خود، کودکان باید بدانند که چه کسانی هستند و چه چیزی برایشان مهم است. شما می توانید با گوش دادن فعالانه و صحبت کردن با فرزندتان در مورد علایق، نقاط قوت، مهارت ها، توانایی ها و نیازهای او کمک کنید.

برای مثال، می‌توانید با پرسیدن سؤالاتی مانند «اسباب‌بازی های مورد علاقه‌تان کدامند؟»، «دوست دارید در پارک چه بازی هایی انجام دهید؟» یا «به‌نظر می‌رسد که از کتاب‌هایی با موضوع … لذت می‌برید» این فرصت را برایش ایجاد کنید تا صحبت کند.

سؤالات ساده همچنین می توانند فرزند شما را تشویق کنند تا به آنچه نیاز دارد فکر کند. به عنوان مثال، «شما آن پازل را به سرعت تمام کردید. آیا به پازلی سخت‌تر نیاز دارید؟» یا «ناامید به نظر می‌رسید. آیا نیاز به استراحت دارید یا درخواست کمک دارید؟

ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان
ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان

اعتماد به نفس

کودکان برای حمایت از خود نیاز به اعتماد به نفس دارند.

ایفای نقش می تواند به این تحقق امر کمک کند. به عنوان مثال، اگر فرزندتان نگران درخواست انجام یک موضوع خاص برای یک پروژه در مدرسه است، شما و فرزندتان می‌توانید با معلم صحبت کنید. اگر فرزندتان در ابتدا نقش معلم را بازی می‌کند، می‌توانید به فرزندتان نشان دهید که چگونه سؤال بپرسد. سپس می‌توانید نقش‌ها را عوض کنید تا فرزندتان بتواند سؤال کردن را تمرین کند. اگر بازخورد مثبت و خاص بدهید، اعتماد به نفس فرزندتان افزایش می یابد. به عنوان مثال می توانید به فرزندتان بگویید: “چقدر آهسته و واضح صحبت کردید – آفرین”.

همچنین، اگر فرزندتان با گام‌های کوچکی به سمت دفاع از خود را حرکت کند، احتمال موفقیت و ایجاد اعتماد به نفس در سطح قابل قبول بیشتر است. به عنوان مثال، هنگامی که فرزند شما آماده صحبت با معلم است، می توانید برای حمایت از او با وی همراه شوید. فرزند شما می تواند به تنهایی با معلم صحبت کند.

حل مسئله

فرزند شما برای حل مشکلات باید از خود دفاع کند. یکی از بهترین راه‌ها برای رشد و تمرین مهارت‌های حل مسئله برای فرزندتان، کار بر روی سناریوهای واقعی است.

برای مثال، فرزند شما فکر می‌کند که این ناعادلانه است که خواهر یا برادرش فیلم موردنظرش را برای تماشای فیلم خانوادگی انتخاب کرده است. می توانید از فرزندتان بپرسید که چگونه می تواند در این خصوص عادلانه تر رفتار یا عمل کند؟ ممکن است فرزندتان پیشنهاد دهد که دفعه بعد فیلم را ایشان انتخاب کند.

تصمیم گیری

تصمیمات فرزند شما منعکس کننده مواردی است که برای او مهم هستند و ارزش صحبت کردن دارند. این بدان معناست که مهارت های تصمیم گیری برای دفاع از خود مهم هستند. شما می توانید با تصمیم گیری های بسیار ساده به کودک خود کمک کنید تا این مهارت ها را تمرین کند. به عنوان مثال، “آیا ساندویچ پنیر می‌خواهی یا ساندویچ تن ماهی؟” یا “آیا می‌خواهی اول بیرون بازی کنی یا ابتدا تمرین موسیقی را انجام بدهی؟”

با افزایش تجربه و اعتماد به نفس فرزندتان می توانید تصمیمات پیچیده تری بگیرید. به عنوان مثال، “این آخر هفته کجا می خواهید بروید؟” یا “دوست دارید سال آینده چه ورزشی انجام دهید؟”

شما می توانید با صحبت در مورد مزایا و معایب گزینه های مختلف به فرزند خود کمک کنید تا انتخاب های آگاهانه ای داشته باشد. در حالی که فرزند شما در حال یادگیری دفاع از خود است، ممکن است گاهی اوقات فرزند شما تصمیمی بگیرد که شما با آن موافق نیستید. اگر هنوز هم تصمیم مطمئنی است، اشکالی ندارد.

تعیین هدف

مانند تصمیمات، اهداف نیز منعکس کننده آن چیزی است که برای فرزند شما مهم است و ارزش صحبت کردن را دارد.

اولین قدم برای فرزند شما در تعیین اهداف این است که به آنچه می خواهد دست یابد فکر کند. سپس می توانید به آنها کمک کنید تا در مورد آنچه که برای رسیدن به اهدافشان باید انجام دهند فکر کنند.

به عنوان مثال، اگر فرزند شما می خواهد برای یک موسسه خیریه محلی پول جمع آوری کند، می توانید به او کمک کنید تا به راه هایی را که می توانند این کار را انجام دهند فکر کند.

مرزهای شخصی

مرزهای شخصی فرزند شما شامل محدودیت ها و قوانینی است که کودک شما را ایمن و راحت نگه می دارد.

وقتی فرزند شما درک روشنی از مرزهای شخصی خود داشته باشد، می تواند از آنها دفاع کند. فعالیت دایره دوستان می تواند به کودک شما کمک کند تا این ایده را درک کند.

فرزند شما می تواند تعیین مرزهای شخصی را به روش های ساده ای همچون نه گفتن (در صورتی که نمی خواهد) در مقابل درخواستِ یکی از اقوام برای در آغوش قرارگرفتن، تمرین کند.

ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان
ایجاد مهارت حمایت از خود در کودکان

توانایی مدیریت احساسات

برای موفقیت آمیز بودنِ دفاع از خود، کودکان باید بتوانند خود را تنظیم کنند و واکنش های خود را نسبت به احساسات و چیزهایی که در اطرافشان اتفاق می افتد درک و مدیریت نمایند. این موضوع می تواند به کودک شما کمک کند تا وقتی در مورد چیزی که برایش مهم است صحبت می کند آرام و مودب باقی بماند.

شما می توانید با کار کردن بر روی مهارت های او، برای درک و مدیریت احساسات به کودک خود کمک کنید. همچنین می‌توانید به فرزندتان کمک کنید در صورتی که مدیریت احساسات قوی برای او دشوار است، یاد بگیرد که چگونه آرام شود.

حقوق و مسئولیت ها

برای قوی شدنِ کودکانِ مدافع خود، این کودکان لازم است از حقوق اساسی خود مطلع باشند.

شما می توانید از نسخه دوستدار کودک یونیسف از کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک برای صحبت با کودک خود در مورد حقوق اساسی اش استفاده کنید.

همچنین می‌توانید با مثال‌هایی از تجربیات و زندگی روزمره فرزندتان استفاده کنید تا به کودکتان در درک مفاهیم حقوق اساسی شان کمک نمایید.

همچنین برای کودکان مهم است که درک کنند حقوق با مسئولیت هایی همچون رفتار توأم با مهربانی با دیگران و احترامی که برای خود انتظار دارند همراه می باشد.

ادامه دارد …

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا