مهارتمندی کودکان اوتیستیک و تاب آوری

مهارت های اجتماعی یک عنصر سازنده مهم برای تاب آوری است

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری: آموزش مهارتهای اجتماعی به کودک شما احساس تعلق می دهد و یک شبکه حمایتی برای کمک به او جهت عبور موفقیت آمیز از روزهای سخت ایجاد می کند.

مهارتمندی کودکان اوتیستیک و تاب آوری

مهارت های اجتماعی یک عنصر سازنده مهم برای تاب آوری است

پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

این موضوع به این دلیل است که مهارت های اجتماعی به فرزند شما کمک می کند تا روابط درون مدرسه ایِ خوبی داشته باشد و دوستانی پیدا کند و خصوصاً بتواند این دوستی های بوجود آمده را حفظ نماید.

آموزش مهارتهای اجتماعی به کودک شما احساس تعلق می دهد و یک شبکه حمایتی برای کمک به او جهت عبور موفقیت آمیز از روزهای سخت ایجاد می کند.

برای کودکان اوتیستیک کوچک‌تر، بازی کردن راهی عالی برای یادگیری و تمرین مهارت‌های اجتماعی اولیه همچون دور زدن، به اشتراک‌گذاری و دیدن موضوعات و موارد مختلف از دیدگاه دیگران است. به عنوان مثال، می توانید در حین لگد زدن به توپ یا انجام یک پازل با هم، نوبت گرفتن را تمرین کنید.

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری
آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری

برای نوجوانان اوتیستیک، مشارکت در فعالیت‌ها و گروه‌های اجتماعی و تفریحی می‌توانند فرصت‌های خوبی برای توسعه مهارت‌های اجتماعی در نوجوانی باشند، مانند بررسی افکار دیگران، درک حالات چهره و گفتگو.

این فعالیت‌ها همچنین می‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا از طریق علایق مشترک و فعالیت‌های ساختاریافته دوستانی پیدا کند.

مهارت های سازمانی برای کمک به کودکان و نوجوانان اوتیستیک با تاب آوری

مهارت‌های سازمانی شامل هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، خود انضباطی، سخت‌کوشی و مدبر بودن است.

این مهارت‌ها باعث ایجاد انعطاف‌پذیری و تاب آوری می‌شوند، زیرا به کودکان اوتیستیک کمک می‌کنند تا احساس اعتماد به نفس، توانایی و آمادگی داشته باشند.

شما و فرزندتان می‌توانید روی این مهارت‌ها کار کنید:

  • شناسایی نقاط قوت خاص فرزندتان
  • تعیین اهدافی که از نقاط قوت آنها استفاده می کند
  • برنامه ریزی برای رسیدن به این اهداف

به عنوان مثال، فرزند شما ممکن است در آواز خواندن یا موسیقی خوب باشد. شما و فرزندتان می‌توانید فهرستی از اهدافی که با نقاط قوت موسیقایی او مطابقت دارد ارائه دهید.

اهداف ممکن است شامل مواردی مانند پیوستن به گروه موسیقی مدرسه، نوشتن یک آهنگ، راه اندازی گروه خود و غیره باشد.

یک برنامه برای دستیابی به این اهداف ممکن است شامل مواردی همچون صحبت کردن با مدیر گروه موسیقی مدرسه یا تبلیغات برای هم گروهی ها باشد.

راه دیگر برای کمک به رشد مهارت‌ها و احساس توانایی فرزندتان این است که او را مسئول کارهای خاصی در اطراف خانه خود کنید، مانند چیدن میز شام، بار کردن ماشین ظرفشویی، غذا دادن به حیوانات خانگی و غیره.

وقتی بچه ها بزرگتر می شوند، ممکن است بخواهند نقش رهبری در مدرسه، نقش داوطلبانه یا شغل پاره وقت را بر عهده بگیرند.

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری
آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری

اعتماد به نفس از احساس پذیرفته شدن و ارزشمند بودن ناشی می شود. روابط گرم و محبت آمیز در خانواده شما پایه و اساس این موارد را می گذارد. شما و فرزندتان همچنین می‌توانید فعالیت‌های عملی همچون ایجاد یک کتاب «همه چیز درباره من» را انجام دهید، که شامل تصاویر چیزهایی است که فرزندتان دوست دارد، تصاویر دوستان، کلماتی برای توصیف خود و نقاط قوتشان، و چیزهایی درباره سرگرمی‌ها و دستاوردهایش.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا