آموزش تاب آوری چیست؟

آموزش تاب آوری برای سازگاری روانی با فجایع ناگوار

آموزش تاب آوری چیست؟ اهمیت آموزش تاب آوری در حفاظت در برابر آسیب‌های روان نظیر افسردگی و اضطراب خود را بیشتر نشان می‌دهد.

آموزش تاب آوری برای سازگاری روانی با فجایع ناگوار

نویسنده: دکتر جواد طلسچی یکتا؛ مدیر و مؤسس رسانه تاب آوری اجتماعی

ایجاد روابط مستحکم و سالم با دوستان و آشنایان در کنار فراگیری آموزش تاب آوری، برای افراد حمایت و راهنمایی در مواقع بحرانی فراهم می‌کند. انجام فعالیت‌های داوطلبانه یا عضویت در گروه‌های خیرانه و انجام کارهایی که به زندگی شما هدف و معنا می‌بخشند جهت تقویت تاب آوری و سلامت روان توصیه می‌شود. در این بخش به تمرین‌های لازم جهت تقویت تاب آوری می‌پردازیم.

تقویت توانایی سازگاری و کنترل عواطف

در این روش، تعدادی مثال از مشکلات زده می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا برای رفع آن‌ها راه حل‌هایی ارائه دهید.

تقویت توانایی آرام کردن خود قدمی مهم در آموزش تاب آوری

در این روش از آموزش تاب آوری، روی زمان حال و نه گذشته یا آینده تمرکز می‌کنید. به بیانی دیگر ذهن آگاهی را که دور کننده‌ی فشار، ناراحتی، افکار و احساسات منفی است تمرین می‌کنید. چهار نفس آرام و عمیق با یکدیگر بکشید، یک حیوان خانگی را نوازش کنید، لیستی از  مواردی  را که شکرگزار آنها هستید تهیه کنید یا یک ویدیوی شاد تماشا کنید.

تمرین آموزش تاب آوری با تقویت الگوی تفکر سالم

در این تمرین یاد می‌گیرید به جای جنگیدن با عدم قطعیت، آن را بپذیرید. در این روش تنها در مواردی که امکان پذیر است کنترل کردن اوضاع را تمرین خواهید کرد. توجه داشته باشید که شما قادر به تغییر فوری هر آنچه می‌خواهید نیستید اما در این مواقع می‌توانید کاری را که به شما احساس خوبی می‌دهد انجام دهید نظیر یک سرگرمی، نرمش، معاشرت با دوستان یا کمک به اعضای خانواده.

تمرین آموزش تاب آوری
تمرین آموزش تاب آوری

با یکدیگر معنا بسازید و دلیلی برای امید زندگی پیدا کنید

در این تمرین سعی می‌کنید نسبت به ارزش‌های خانواده واکنش مثبت نشان دهید و به یکدیگر انگیزه و امید بدهید. این روش آموزش تاب آوری، شما را به شرکت در فعالیت‌هایی که خانواده را با اجتماع و جامعه مذهبی و فرهنگی پیوند می‌زند تشویق می‌کند. دانستن اینکه بخشی از یک جامعه‌ی بزرگتری هستید به شما احساس راحتی و امنیت می‌دهد.

بهترین مُدل آموزش تاب آوری

توانایی حل مشکل برای شناسایی و مواجهه‌ی با اعتماد بنفس با چالش‌ها، ذهن آگاهی برای کاهش استرس با تمرکز در لحظه‌ی حال، پذیرش و لذت بردن از تغییر، تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها و شکل گیری روابط مثبت حمایتگرانه همگی می‌توانند بهترین مدل آموزش تاب آوری در نظر شوند. در این روش‌های تقویت تاب آوری توجه به چهار جزء ارتباط، رفاه، تفکر سالم و معنا بخشی برای کسب بهترین نتیجه اهمیت دارد.

مطالب مرتبط

اهمیت آموزش تاب آوری

تاب آوری توانایی رویارویی با وقایع ناگوار را تقویت می‌کند. هنگامی که یک فاجعه رخ می‌دهد، خشم، سوگ و درد تجربه می‌شوند اما همچنان فرد از نظر فیزیکی و روانی به زندگی خود ادامه می‌دهد. اهمیت آموزش تاب آوری در کسب توانایی رو به رو شدن تک و تنها با سختی‌ها نیست بلکه توان دسترسی به دیگران برای دریافت کمک بخش کلیدی تاب آوری است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا