تاب آوری در برابر انگ افسردگی

حقایقی در مورد انگ افسردگی و چگونگی مقابله با آن

تاب آوری در برابر انگ افسردگی: انگ افسردگی یک پدیده واقعی است که در آن جامعه و افراد افراد مبتلا به افسردگی را به شدت قضاوت می کنند. انگ افسردگی می تواند در سطوح مختلفی از جمله شخصی، فرهنگی و نهادی وجود داشته باشد.

تاب آوری در برابر انگ افسردگی

حقایقی در مورد انگ افسردگی و چگونگی مقابله با آن
کاری از پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی برای آن به دنبال کمک نیستند. تا حدی، عدم تمایل نسبت به درخواست کمک ممکن است به دلیل انگ هایی باشد که اغلب به سلامت روان مرتبط می باشند.

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سعی کنند احساسات خود را پنهان کنند، زیرا می ترسند:

  • آنها را متفاوت قضاوت کنید
  • با آنها متفاوت رفتار کنید
  • از آنها به طور کلی اجتناب کنند

اگر افسردگی دارید، ممکن است ترس داشته باشید که نتوانید یک زندگی معمولی داشته باشید، زیرا ممکن است کاملاً با آنچه جامعه فکر می کند باید باشید، مطابقت نداشته باشید. یادگیری نحوه غلبه بر مشکلات سلامت روان و شرمساری که ممکن است زندگی با افسردگی را تجربه کنید می تواند دشوار باشد، اما ارزشش را دارد.

حقایقی در مورد انگ افسردگی

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داده است که انگ یک پدیده فرهنگی و اجتماعی است. در هسته خود، جامعه انتظاراتی را در مورد اینکه یک فرد چگونه باید عمل کند، تعیین می کند. هر زمان که فردی با فرهنگ یا نقش های از پیش تعریف شده جامعه خود سازگاری نداشته باشد، ممکن است با تبعیض یا عدم تایید مواجه شود.

تاب آوری بیشتر در سایه حمایت اجتماعی
تاب آوری در برابر انگ افسردگی

رسانه ها نقش دارند

رسانه ها می توانند به افسردگی و انگ سلامت روان دامن بزنند. تلویزیون، فیلم‌ها و کتاب‌ها ممکن است از طریق نمایش‌های نادرست، خنده‌دار یا اغراق‌آمیزِ افراد مبتلا به اختلالات روانی، کلیشه‌ها را تحریک کنند.

تصاویر رسانه ای از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است بر افرادی که هیچ تجربه واقعی در مورد یک فرد مبتلا به بیماری روانی ندارند تأثیر بگذارد. در نتیجه، کل ادراک آنها ممکن است بر اساس آنچه در تلویزیون، فیلم ها، رسانه های اجتماعی یا سایر منابع رسانه های جمعی می بینند شکل بگیرد.

هیچ جامعه یا فرهنگی چندان پذیرفتنی نیست

همچنین یک موضوع فراگیر است که تقریباً بر هر جامعه و فرهنگی تأثیر می گذارد. بر اساس مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، محققان خاطرنشان کردند که در هیچ کشور، جامعه و فرهنگی، افرادی را که مشکلات سلامت روانی دارند دارای ارزشی برابر با کسانی که مشکلات سلامت روان ندارند نمی باشند.

درک افسردگی ممکن است در حال بهبود باشد

اگرچه درک سلامت روان، مانند افسردگی، ممکن است مضر باشد، برخی شواهد نشان می دهد که، حداقل برای افسردگی، انگ ممکن است برخی را بهبود بخشد.

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، محققان داده‌هایی را که بیش از ۲۲ سال طول می‌کشید، بررسی کردند و درک عمومی از شرایط سلامت روان در ایالات متحده را بررسی کردند. آنها دریافتند که مردم به طور فزاینده ای افراد مبتلا به افسردگی را پذیرفته اند، اگرچه برای کمک به کاهش انگ مرتبط با شرایط سلامت روان به موارد بیشتری نیاز است.

محققان تغییرات در نگرش را به تفاوت‌های نسلی و سن نسبت دادند که نشان می‌دهد نگرش‌ها ممکن است در طول زمان همچنان بهبود یابد.

انواع انگ

انگ افسردگی را می توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد. هر یک می تواند بر روی یک فرد تأثیر بگذارد:

  1. تمایل به کمک گرفتن
  2. سلامت روان و جسم
  3. روابط

سه نوع انگ بر اساس تحقیقات در مورد انگ افسردگی و اضطراب عبارتند از:

خود انگ زدن

خودانگاری بیان می کند که شما یا یک فرد مبتلا به بیماری روانی چه احساسی نسبت به خود دارید. این می تواند شامل احساس شرم شخصی یا نیاز به محروم کردن خود از چیزهای مثبت باشد. این نوع انگ می تواند به اندازه سایرین منفی باشد.

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که بیش از ۲۰۰ نفر را مورد بررسی قرار داد، خودانگاری باعث بهبود کلی بدتر ۱ و ۲ سال پس از شروع درمان می شود.

سوسیوگرام و سوسیومتری
تاب آوری در برابر انگ افسردگی

انگ عمومی

انگ عمومی به نحوه نگرش افراد دیگر به افراد مبتلا به افسردگی یا سایر بیماری های سلامت روان اشاره دارد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، محققان یک پرسشنامه داوطلبانه را برای بیش از ۱۰۰۰ نفر در ژاپن در طول معاینات سالانه سلامت ارسال کردند. در این نظرسنجی ۴ سوال در رابطه با افسردگی و درمان آن مطرح شد.

این مطالعه نشان داد که ۳۰ درصد از پاسخ دهندگان احساس می کردند افسردگی ناشی از ضعف است. ۵۸.۹ درصد دیگر معتقد بودند که دارودرمانی می تواند به افسردگی کمک کند.

انگ نهادی

انگ نهادی بیشتر یک موضوع سیستمی یا فراگیر است که تشخیص یا پرداختن به آن دشوارتر است. می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شرکت ها (استخدام)
  • سازمان ها (مانند موسسات خیریه یا سایر موسسات غیرانتفاعی)
  • دولت ها (مانند خدماتی که به تامین مسکن کمک می کنند)

انگ سازمانی می تواند منجر به کاهش بودجه برای مطالعات سلامت روان یا فرصت های کمتری برای افراد مبتلا به افسردگی برای یافتن کار یا خدمات برای کمک به آنها در صورت نیاز شود.

طبقه بندی های بیشتر

اتحاد ملی برای بیماری های روانی (NAMI) ننگ را به هفت نوع مختلف تقسیم می کند. آنها شامل ننگ‌های خود، عمومی و نهادی (که آن را ساختاری می‌نامند) هستند، اما همچنین اضافه می‌کنند:

انگ پزشک: زمانی اتفاق می‌افتد که یک متخصص مراقبت بهداشتی اجازه می‌دهد باورش بر مراقبت از فرد تأثیر بگذارد.
ننگ درک شده: باور داشته باشید که دیگران آنها را قضاوت خواهند کرد
انگ از طریق تداعی: در جایی که افراد تصور می کنند همسالان نزدیک به یک فرد مبتلا به افسردگی نیز «مسائل» یکسانی دارند.
اجتناب از برچسب: برای اجتناب از برچسب به دنبال درمان نیستید

صرف نظر از اینکه انگ ها چگونه طبقه بندی می شوند، واقعیت این است که آنها می توانند بر افراد مبتلا به افسردگی تأثیر بگذارند.

اثرات منفی انگ

اثرات منفی انگ می تواند به خصوص در صورت داشتن یک بیماری روانی مانند افسردگی بد باشد. برخی از اثرات منفی انگ می تواند بر شما یا یکی از اعضای خانواده داشته باشد عبارتند از:

  • تأخیر در جستجو یا عدم جستجوی خدمات بهداشت روان
  • پاسخ ضعیف به درمان
  • مشکل ماندن در درمان
  • کاهش احساس امید
  • مسائل مربوط به عزت نفس

انگ ممکن است منبع مورد اعتماد را با مسائل پیچیده تری مانند سوابق جنایی، بی خانمانی، اعتیاد یا اختلالات شخصیتی ترکیب کند.

ممکن است به دلیل عواملی مانند خوب غذا نخوردن، ورزش نکردن، و تشخیص اشتباه پزشکان علائم فیزیکی بالقوه به عنوان نشانه‌ای از وضعیت سلامت روان، به سلامت جسمانی ضعیف و مرگ زودرس کمک کند.

  • ایزوله سازی اجتماعی
  • از مشکلات با همکاران، اعضای خانواده و روابط شخصی حمایت کنید
  • قلدری و سایر اشکال آزار و اذیت
  • ممکن است منجر به خودکشی شود
  • درمان های بهداشت روانی تحت پوشش ضعیف (مسائل بیمه سلامت)
  • مسائل بین فردی

مراحل مقابله با انگ

بر اساس یک نظرسنجی ملی در سال ۲۰۱۸، حدود ۹۰ درصد از نوجوانان به دنبال حساب های شخصی در مورد افسردگی یا اطلاعات عمومی در مورد افسردگی آنلاین بوده اند. حدود ۳ نفر از ۴ پاسخ دهنده نیز گزارش دادند که به طور خاص به دنبال داستان های شخصی افرادی بودند که با جنبه های مختلف افسردگی نیز درگیر بوده اند.

چه شما و یا چه یکی از عزیزانتان که درگیر با مساله افسردگی باشید، می توانید اقداماتی را برای مقابله با این انگ انجام دهید. برخی از اقدامات پیشگیرانه برای امتحان عبارتند از:

  • بررسی داستان های شخصی در مورد افسردگی
  • تمرین شفقت به خود
  • به دنبال کمک از یک متخصص سلامت روان – آنها برای کمک هستند، نه قضاوت
  • تماس با رسانه ها برای اشاره به زمانی که آنها از کلیشه های بالقوه مضر استفاده می کنند
  • کمک به حمایت از برابری بین سلامت جسمی و روانی

اگر افسردگی ندارید، می توانید به پایان دادن به انگ مرتبط با افسردگی یا سایر بیماری های روانی نیز کمک کنید. یکی از جنبه های بسیار مهم این است که نسبت به افرادی که می شناسید و ممکن است با افسردگی زندگی می کنند ابراز همدردی کنید.

تاب آوری در برابر انگ افسردگی
تاب آوری در برابر انگ افسردگی

بیایید خلاصه کنیم

انگ افسردگی یک پدیده واقعی است که در آن جامعه و افراد افراد مبتلا به افسردگی را به شدت قضاوت می کنند. انگ افسردگی می تواند در سطوح مختلفی از جمله شخصی، فرهنگی و نهادی وجود داشته باشد.

انگ می تواند سلامت کلی، دسترسی به درمان، شغل، سایر خدمات، روابط و سایر جنبه های زندگی فرد را مختل کند. همچنین ممکن است منجر به کاهش امید به زندگی شود.

در سالهای اخیر، انگ افسردگی تغییرات چشمگیری داشته است. شواهد نشان می‌دهد که نسل جوان افسردگی را بیشتر می‌پذیرد، که می‌تواند نشان‌دهنده دور شدن از کلیشه‌سازی افراد مبتلا به افسردگی باشد.

شما می توانید اقداماتی را برای کمک به کاهش انگ افسردگی و اثرات آن بر خود یا دیگران انجام دهید. ممکن است متوجه شوید که خواندن یا دیدن داستان های دیگران ممکن است کمک کنده باشد. همچنین، به اشتراک گذاشتن داستان خود با افراد مورد اعتماد در زندگی تان ممکن است به دیگران نشان دهد که افسردگی یا سایر بیماری های روانی آن چیزی نیستند که برخی افراد ممکن است فکر کنند.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا