خویشتن داری؛ تنها گزینه پیش رو

در جامعه ای که راهی برای ارضای نیاز جنسی پیش بینی نکرده باشد به جرأت می توان گفت اکثر طرحواره های ذهنی ایجاد شده برای ارضای این نیاز غریزی، به جز راه جامعه پسندش (ازدواج)، اجبار یا اغفال است. همان طرحواره هایی که وقتی تبدیل به عمل می شود سر از صفحات حوادث روزنامه ها و سایر جراید در می آورد و جز آه و تأسف برای خواننده به بار نمی آورد. بماند که برای افرادی که دارای این طرحواره های ذهنی می باشند، خواندن و دیدن این دست اخبار نیز خود ارضاء کننده است. مادامی که راه جامعه پسند و قانونی ارضای این نیاز به دلایل اکثراً اقتصادی و فرهنگی امکان پذیر نباشد، تنها راه های باقی مانده، خویشتن داری، اجبار یا اغفال است. سر به زیر برف بردن است اگر تصور کنیم همه افراد خویشتنداری را انتخاب خواهند کرد. می توان گفت این راهکار برای جوانانی که در سنین پایین تر هستند و امید به شروع زندگی مشترک و ارضای نیاز جنسی از طریق تنها راه جامعه پسند آن را دارند، پذیرفتنی است، اما آیا این راهکار و سایر راهکارهای مشابه برای دختر یا پسری که وارد دهه چهارم زندگی خود شده اند و دیگر امیدی به ازدواج ندارند نیز پذیرفتنی است؟
به نظر می رسد فرمول های این چنینی صرفاً پاک کردن صورت مسأله است.خویشتنداری جنبهای موقت یا استثنایی دارد و هرگز یک راهکار عمومی برای اداره جامعه دینی محسوب نمیشود. چنانکه امیرالمومنین علی(ع) پس از اجرای حد درباره جوانی که از تجرد به گناه افتاده بود، دستور داد تا از بیتالمال وی را تامین کنند و تاهل را بر وی امکان پذیر سازند.
مسئولین عزیز باید توجه داشته باشند شرایط کنونی ازدواج، حاصل عدم آینده نگری در گذشته است. بهتر است مسئولین و متخصصین مربوطه در این ارتباط چاره ای بیاندیشند وگرنه در آینده ای نه چندان دور جامعه بیش از پیش درگیر عواقب ارضای پرخطر این نیاز غریزی جوانان که می تواند شامل: گسترش روابط پرخطر، تجاوز، ارتباط جنسی با کودکان، گسترش بیماریهای مقاربتی، بی اعتمادی یا کاهش اعتماد به سلامت پسران و دختران قبل از ازدواج و … باشد، خواهد بود.
مرتضی دانایی فر | دانشجوی دکتری مددکاری اجتماعی