۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

مروری بر ده نکته کلیدی ارتقاء تاب آوری فردی

در این مطلب به ۱۰ نکته کلیدی برای ایجاد تاب آوری خواهیم پرداخت. امید است مورد استفاده مخاطبین پایگاه خبری مددکارنیوز واقع گردد.

۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

۱. ارتباط برقرار کنید. روابط خوب با اعضای نزدیک خانواده، دوستان یا دیگران مهم است. پذیرش کمک و حمایت از کسانی که به شما اهمیت می دهند و به شما گوش می دهند، تاب آوری را تقویت می کند. برخی افراد متوجه می شوند که فعال بودن در گروه های مدنی، هیأت های مذهبی یا سایر گروه های محلی حمایت اجتماعی را فراهم می کند و می تواند به بازیابی امید کمک کند. کمک به دیگران در مواقع ضروری نیز می تواند به نفع کمک کننده باشد.

۲. از تلقی بحران ها به عنوان مشکلات غیرقابل حل اجتناب کنید. شما نمی توانید این واقعیت را تغییر دهید که رویدادهای بسیار استرس زا رخ می دهند، اما می توانید نحوه تفسیر و پاسخ به این رویدادها را تغییر دهید. سعی کنید به فراتر از زمان حال نگاه کنید و ببینید که چگونه شرایط آینده ممکن است کمی بهتر باشد. به راه‌های ظریفی که ممکن است در هنگام برخورد با موقعیت‌های دشوار تا حدودی احساس بهتری داشته باشید، توجه کنید.

۳. بپذیرید که تغییر بخشی از زندگی است. ممکن است در نتیجه موقعیت های نامطلوب، دستیابی به اهداف خاصی دیگر دست یافتنی نباشد. پذیرش شرایطی که قابل تغییر نیستند می تواند به شما کمک کند بر روی شرایطی تمرکز کنید که می توانید تغییر دهید.

۴. به سمت اهداف خود حرکت کنید. برخی اهداف واقع بینانه را توسعه دهید. کاری را به طور منظم انجام دهید (حتی اگر به نظر یک دستاورد کوچک باشد) که به شما این امکان را می دهد که به سمت اهداف خود حرکت کنید. به جای تمرکز بر کارهایی که دست نیافتنی به نظر می رسند، از خود بپرسید: «چیزی است که می دانم امروز می توانم انجام دهم که به من کمک می کند در مسیری که می خواهم بروم؟»

آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان اوتیستیک و تاب آوری
۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

۵. اقدامات قاطعانه انجام دهید. تا جایی که می توانید در موقعیت های نامطلوب به جای اینکه به طور کامل از مشکلات و استرس ها جدا شوید و آرزو کنید که آنها فقط از بین بروند، عمل کنید، اقدامات قاطعانه انجام دهید.

۶. به دنبال فرصت هایی برای کشف خود باشید. مردم اغلب چیزی در مورد خود می آموزند و ممکن است متوجه شوند که در نتیجه مبارزه با از دست دادن در برخی موارد رشد کرده اند. بسیاری از افرادی که مصیبت‌ها و سختی‌ها را تجربه کرده‌اند، روابط بهتر، احساس قدرت بیشتر، حتی با وجود احساس آسیب‌پذیری، افزایش احساس ارزشمندی، معنویت توسعه یافته‌تر و قدردانی بیشتر از زندگی را گزارش کرده‌اند.

۷. دیدگاه مثبتی نسبت به خود پرورش دهید. ایجاد اعتماد به نفس در توانایی تان برای حل مشکلات و اعتماد به غرایز در جهت ایجاد تاب آوری کمک می کند.

۸. همه چیز را در چشم انداز نگه دارید. حتی زمانی که با رویدادهای بسیار دردناکی روبرو می شوید، سعی کنید موقعیت استرس زا را در یک زمینه گسترده تر در نظر بگیرید و چشم اندازی بلند مدت داشته باشید. از دمیدن رویداد نامتناسب خودداری کنید.

۹. چشم انداز امیدوارانه ای را حفظ کنید. یک دیدگاه خوش بینانه به شما این امکان را می دهد تا انتظار داشته باشید که اتفاقات خوبی در زندگی شما رخ دهد. سعی کنید آنچه را که می خواهید تجسم کنید، نه اینکه نگران چیزی باشید که از آن می ترسید.

10 نکته برای ایجاد تاب آوری
۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

۱۰. مراقب خودت باش. به نیازها و احساسات خود توجه کنید. در فعالیت هایی شرکت کنید که از آنها لذت می برید و برایتان آرامش بخش است. به طور منظم تمرین کن. مراقبت از خود کمک می کند تا ذهن و بدن خود را برای مقابله با موقعیت هایی که نیاز به تاب آوری دارند آماده نگه دارید.

راه‌های دیگری برای تقویت تاب آوری ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال، برخی از افراد در مورد عمیق ترین افکار و احساسات مربوط به تروما یا سایر رویدادهای استرس زا در زندگی خود می نویسند. مدیتیشن و تمرینات معنوی به برخی افراد کمک می کند تا ارتباط برقرار کنند و امید را بازگردانند.

نکته کلیدی مهم اینکه: راه هایی را شناسایی کنید که احتمالاً به عنوان بخشی از استراتژیهای شخصی شما برای تقویت تاب آوری تان مفید هستند.

مقاله توسط انجمن روانشناسی آمریکا. حق نشر © انجمن روانشناسی آمریکا. با اجازه اینجا تجدید چاپ شد.

 

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا