پایان موفقیت‌آمیز مدرسه پاییزی «مددکاری اجتماعی با نگاهی نو»

پایان موفقیت‌آمیز مدرسه پاییزی «مددکاری اجتماعی با نگاهی نو» با تمرکز بر عدالت، پایداری و محیط زیست

تهران – مددکار نیوز – مدرسه پاییزی «مددکاری اجتماعی با نگاهی نو»، که با هدف تعمیق مباحث تخصصی و بازتعریف نقش مددکاری اجتماعی در پاسخ به بحران‌های چندگانه برگزار شده بود، در تاریخ ششم آذر ماه با ارائهٔ مجموعه‌ای از مباحث کلیدی و کاربردی به کار خود پایان داد.

روز پایانی این مدرسه شاهد ارائه‌های مهمی بود که محوریت آن‌ها بر پیوند میان عدالت اجتماعی، پایداری، صلح و محیط زیست بود.

محورهای کلیدی ارائه‌های روز پایانی

«سکونتگاه‌های غیررسمی و پایداری اجتماعی» توسط ابان جلیلیان

    • در بخش آغازین روز، ابان جلیلیان به تشریح اهمیت شناخت سکونتگاه‌های غیررسمی و تأثیر عمیق آن‌ها بر انسجام و پایداری اجتماعی پرداخت. او مفاهیم بنیادین مرتبط با تجربه زیستی ساکنان این مناطق و چالش‌هایی نظیر ناامنی، فقر و تروماهای مزمن را توضیح داد. همچنین، تحلیل شاخص‌های پایداری اجتماعی و معرفی پروژه‌های موفق توسعه اجتماع‌محور برای بهبود شرایط زیستی این جوامع مطرح شد.

  • «مدل‌های اکولوژیکی–اجتماعی مددکاری اجتماعی برای تحقق عدالت، پایداری و صلح و حقوق بشر» توسط بهنام سرفراز:

    • بهنام سرفراز جلسهٔ دوم را به تبیین ضرورت استفاده از مدل‌های اکولوژیکی–اجتماعی در عصر بحران‌های چندگانه (سیاسی، اقتصادی، زیست‌محیطی و…) اختصاص داد. وی پس از تحلیل تارگت‌های کلانی چون دموکراسی، عدالت، رفاه و صلح، چارچوب‌های نظری پشتیبان این مدل‌ها از جمله اکولوژی اجتماعی بوکچین، اکو‌فمینیسم و پست‌انسان‌محوری را معرفی کرد. در ادامه، مدل‌های عملیاتی نظیر اکو–سوشیال و مددکاری اجتماعی سبز مرور و داده‌هایی از پایان‌نامه وی دربارهٔ ادراک صاحب‌نظران از نقش مددکاران اجتماعی در حوزه محیط زیست برای انطباق نظریه و عمل در ایران ارائه شد.

«راهبردهای نوین مددکاری اجتماعی برای تقویت صلح و عدالت» توسط دکتر فاطمه جعفری

    • دکتر جعفری در ادامه به تعریف «عدالت» و «صلح» به‌عنوان ستون‌های اخلاقی مددکاری اجتماعی پرداخت و در بستر نابرابری‌های ساختاری، نقش مددکار اجتماعی در حفظ امنیت انسانی و کاهش خشونت را برجسته کرد. او مجموعه‌ای از راهبردها و مداخلات حرفه‌ای شامل میانجی‌گری، اقدام جمعی، سازماندهی اجتماعی و عدالت‌خواهی سیاستی را به‌عنوان ابزارهای سیستماتیک برای تقویت صلح مثبت و عدالت اجتماعی معرفی کرد.

«جنبش‌های محیط‌زیستی» توسط دکتر مریم رهنما

    • دکتر رهنما بر پیوند ناگسستنی میان بحران‌های زیست‌محیطی و مسائل اجتماعی، مردمی و عدالت‌محور تأکید کرد. وی اهداف مشترک جنبش‌های محیط‌زیستی و مددکاری اجتماعی (مانند عدالت محیطی و تاب‌آوری) را تبیین و پس از مرور تاریخچه، انواع این جنبش‌ها را بررسی کرد. در نهایت، نقش‌های حیاتی مددکار اجتماعی در این حوزه، از جمله توانمندسازی جامعه، حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و ارتقای آگاهی عمومی توضیح داده شد.

قدردانی و جمع‌بندی

در بخش پایانی، خانم خانلری، به‌عنوان یکی از اعضای تیم اکوسوشال، گزارش جامعی از روند برگزاری مدرسه ارائه داد و ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده در دوره، از تلاش‌های تیم اکوسوشال، اساتید محترم، همراهی دانشگاه اصفهان و انجمن علمی-دانشجویی مددکاری اجتماعی این دانشگاه، و همچنین استقبال و مشارکت فعال شرکت‌کنندگان تقدیر کرد.

مدرسه پاییزی «مددکاری اجتماعی با نگاهی نو» بار دیگر بر اهمیت رویکردهای نوین و اکولوژیکی-اجتماعی در حرفه مددکاری تأکید کرد و نشان داد که چگونه این حرفه می‌تواند به‌طور فعال در مواجهه با چالش‌های پیچیدهٔ معاصر نقش‌آفرینی کند.

تصاویری از روز پایانی مدرسه پاییزی مددکاری اجتماعی با نگاهی نو

رسانه تاب آوری ایران رسانه تاب آوری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا