مدیر و موسس خانه تاب آوری

درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان: در این مطلب به معرفی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان (دکتر جواد طلسچی یکتا) به عنوان مدیر و موسس اولین رسانه تولید محتوای تخصصی تاب آوری کشور و بنیانگذار پایگاه خبری مددکارنیوز می پردازیم.

مدیر و موسس خانه تاب آوری

درباره مدیر و مؤسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا

جواد طلسچی یکتا، متولد ۲۰/۷/۱۳۵۷ ساکن شهرستان بندرانزلی، در سال ۱۳۸۱ بلافاصله پس از فارغ التحصیلی از رشته مددکاری اجتماعی، در قالب خدمت سربازی بعنوان لیسانس وظیفه مسئول بنداطفال زندان بندرانزلی شد و به مدت دو سال مددکار اجتماعی زندان بندرانزلی بوده اند و تجارب بسیار مهمی در این دوران کسب نمودند.

وی پس از اتمام دوره سربازی در کشور ارمنستان به تحصیل در رشته های تحصیلی موسیقی کلاسیک و نیز روانشناسی بالینی به شکل آکادمیک پرداختند.مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان Director and founder of Iranian Home Resilience (Dr. Javad Talschi Yekta)

مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا

تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی

پس از بازگشت به ایران با تأسیس کلینیک مددکاری اجتماعی معراج با مجوز سازمان بهزیستی به طور مستقیم و میدانی به امور تخصصی مددکاری اجتماعی عمدتاً در شاخه های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و نیز فرزندان بی سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی و همچنین اجرای طرح های مختلف در زمینه پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی پرداختند.

تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی

از سال ۱۳۹۰ به موازات فعالیتهای عملیاتی و میدانی در حوزه مددکاری اجتماعی، پس از یک دوره شش ماهه نیازسنجی از وضعیت فضای رسانه ای و مجازی مددکاری اجتماعی کشور، در صدد تأسیس وبسایت جامع مددکاری اجتماعی برآمدند و لذا با همفکری تعدادی از دوستان و نزدیکان این حوزه، زیر ساخت های لازم جهت تأسیس و راه اندازی وبسایت رسمی مددکاری اجتماعی ایرانیان را ایجاد نمودند و در نهایت در سال ۱۳۹۲ به شکل رسمی این رسانه جامع را با گستره پوشش رسانه ای ملی و فراملی تأسیس گردید. قابل به ذکر است مهمترین عملکرد رسانه ای ایشان تأسیس پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز در زمستان ۱۴۰۲ می باشد.

کارزارهای رسانه ای، وبسایت انگلیسی

پس از مدت کمی با اجرای چند کارزار رسانه ای با موضوعات متنوع اجتماعی در سطح کشور کاملاَ شناخته شدند بطوری که روزانه چند صد آی پی مختلف این رسانه را رصد می نمودند. پس از مدتی با توجه به خلاء روابط بین المللی که در این رسانه احساس شد لذا زمینه های لازم جهت ایجاد بخش انگلیسی این وبسایت فراهم گردید و لذا وبسایت انگلیسی مددکاری اجتماعی ایرانیان نیز از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را با همراهی پایگاههای متعدد در شبکه های اجتماعی مختلف آغاز نمودند.

قابل به ذکر است بر اساس تصمیمات تیم تخصصی این رسانه (مددکاری اجتماعی ایرانیان) قرار بر ثبت مطالب و تولید محتوای اختصاصی این رسانه بصورت کتاب به شکل سالانه تحت عنوان کتاب سال پایگاه شد لذا تاکنون طی ۱۱ سال فعالیت این رسانه، تعداد ۵ کتاب از محتوای تخصصی آن به صورت سالانه به چاپ رسیده است که همگی کتابهای در کتابخانه ملی ایران ثبت گردیده اند.

خانه تاب آوری
خانه تاب آوری

در مورد خانه تاب آوری ایرانیان بیشتر بدانید:

خانه تاب آوری ایرانیان کجاست؟

قابل به ذکر است  باشگاه تاب آوری ایرانیان مستقر در مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران و  خانه تاب آوری ایران به عنوان شاخه ای مستقل در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران، تحت نظارت و پشتیبانی فنی عملیاتی و تخصصیِ مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان فعال می باشند.Director and founder of Iranian Home Resilience (Dr. Javad Talschi Yekta

خانه تاب آوری ایران بر اساس مستندات موجود در همین پایگاه اینترنتی، در دی ماه سال ۱۳۹۳ به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم افزایی فعالیت های علمی و پژوهشی در حوزه های مختلف تاب آوری، با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است:مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان Director and founder of Iranian Home Resilience (Dr. Javad Talschi Yekta)

    • ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت های شکلی، زمانی و سازمانی موجود
    • معرفی متخصصین، پژوهشگران و اساتید در حوزه های مختلف تاب آوری جهت تقویت حقوق معنوی
    • فراهم نمودن بستری برای جریان سازی و مدیریت محتوای تاب آوری جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه متخصصین تاب آوری کشور، در روندهای تکراری و کلیشه ای کنونی
    • ایجاد زمینه مساعد برای بومی سازی مباحث مختلف تاب آوری در کشور
    • گسترش پایگاه های مجازی در حوزه تاب آوری ایران
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان دکتر جواد طلسچی یکتا

کانال خانه تاب آوری ایران

خانه تاب آوری ایران در شبکه اجتماعی تلگرام در مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۱۸ راه اندازی شد و شروع به کار کرد.

کانال خانه تاب آوری در تلاش است به موازات فعالیت سایر کانالهای معتبر و فعال مددکاری اجتماعی ایرانیان در شبکهٔ اجتماعی تلگرام، به اطلاع رسانی در حوزه های مختلفِ تاب آوری اعم از جدیدترین یادداشت‌ها و مقالات تخصصیِ انتشار یافته در پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی و مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران با محوریت تاب آوری به گونه ای متفاوت از قبل بپردازد.



مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان: خانه تاب آوری ایران، مرکز رشد و توسعه تاب آوریِ مردمانِ ایران زمین 

کتاب های مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان

کتاب کارزار رسانه ای مددکاران اجتماعی به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵

در اولین مورد کتاب کارزار رسانه مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی سال ۲۰۱۵ معرفی می شود. این کتاب با مناسبت فرارسیدن ماه جهانی مددکاری اجتماعی سال ۲۰۱۵ و با محوریت شعارهای فدراسیون جهانی مددکران اجتماعی مندرج در پوستر روز جهانی مددکاری اجتماعی می باشد.

کتاب کارزار رسانه ای مددکاران: کتاب مجموعه مقالات و یادداشتهای مددکاران اجتماعی ایران به مناسبت ماه جهانی مددکاری اجتماعی ۲۰۱۵ که در قالب یک فرایند رسانه ای تحت عنوان کارزار صورت پذیرفت منتشر شد.

کارزار رسانه ای مذکور با مشارکت حداکثری مددکاران اجتماعی فعال در سراسر کشور و همراهی بیش از ۱۰ ها وبسایت و پایگاههای مجازی معتبر و فعال در حوزه مددکاری اجتماعی ایران، از مورخ ۱۸ بهمن ماه سال ۹۳ آغاز شد و تا روز ۲۶ اسفندماه سال گذشته مصادف با روز جهانی مددکاری اجتماعی ادامه داشت.

کتاب سومین کارزار رسانه ای مددکاران اجتماعی ایران که با موضوعیت ضرورت حمایت اجتماعی از معتادین بهبودیافته

دومین مورد از کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا، کتاب سومین کارزار رسانه مددکاران اجتماعی ایران با موضوعیت ضرورت حمایت اجتماعی از معتادین بهبودیافته می باشد.

سومین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری؛ کتاب پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران

سومین مورد از معرفی کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، کتاب پایگاه اطلاع رسانی مددکاران اجتماعی ایران می باشد. این کتاب مجموعه ای با ارزش از تحرکات رسانه مددکاران اجتماعی ایران با موضوعات متنوع روز اجتماعی می باشد که در قالب کتاب سال پایگاه اینترنتی مددکاری اجتماعی ایرانیان چاپ و منتشر گردیده است.

چهارمین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری؛ کتاب فوریتهای احتماعی در بلایای طبیعی

چهارمین مورد از معرفی کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، کتاب فوریتهای اجتماعی در بلایای طبیعی بوده است.

پنجمین کتاب مدیر و موسس خانه تاب آوری باشگاه تاب آوری بوده است

پنجمین کتاب سال رسانهء مددکاری اجتماعی ایرانیان؛ تاب آوری در ابعاد مختلف می باشد که تحت عنوان «باشگاه تاب آوری» منتشر شد.

ششمین کتاب سال رسانه ایرانیان، مجموعه یادداشتها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری تحت عنوان «تاب آوری در دنیای امروز»

ششمین مورد از کتابهای مدیر و موسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا مبتنی بر کتابهای سال رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان، همین کتاب مجموعه یادداشت ها و مقالات مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان تحت عنوان کتاب تاب آوری در دنیای امروز بوده است که در این مطلب به ضورت اختصاصی به معرفیآن پرداخته ایم.

تشریح کتاب تاب آوری در دنیای امروز

تاسیس پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوزایشان در سال ۱۴۰۲ موفق به اخد مجوز پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز، خبرگزاری مددکاری اجتماعی ایران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدند و در حال حاضر این پایگاه اینترنتی با نشانی madadkarnews.ir فعال است.


آموزش تاب آوری در ایران از منظر مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

آموزش تاب آوری در ایران طی سالهای اخیر، در انواع و اشکال گوناگون، چه در سیستم دولتی و چه غیردولتی انجام پذیرفته است. از برآیند آماری و ارقامیِ آموزش های انجام یافتۀ تاب آوری در سطح کشور، اینگونه استنباط می گردد که نیازمند ارتقاء کیفیِ آموزش ها در سطح کشور هستیم و همچنین، نیاز به وجود یک سیستم جامع، کارآمد و یکپارچۀ پایشِ آموزش های صورت گرفته از حیث بررسیِ کارآمد بودن یا نبودنِ موارد انجام شده آموزشی می باشیم.

اهمیت آموزش

باتوجه به گستردگی و سرعت غیرقابل کنترل  تغییرات و تحولات در دنیای امروز و به موازات آن، نیاز اجتناب ناپذیر مردم در جوامع مختلف به امر آموزش در حیطه ها و ابعاد گوناگون، باید به مبحث آموزش طور دیگری نگریست و به واقع نیاز به آموزش لازم است در سطح و اندازه اهمیت نیازهای اولیه انسانی بدان نگریسته و پرداخته بشود.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری دکتر جواد طلسچی یکتا

نهادهای متولی امر آموزش لازم و ضروریست ضمن تفکر و برنامه ریزی در زمینه های آموزشی، به مبحث انگیزه آموختن و یادگیری توجه ویژه نمایند و دو مبحث انگیزه آموختن و یادگیری و آموزش در یک صف قرار گیرند. زیرا نهاد آموزش و پرورش صرف پرداختن به امر آموزش نمی تواند جامعه را در رسیدن به اهداف موردنظر یاری نماید.

آموزش تاب آوری در ایران

در ایران طی سالهای اخیر آموزش تاب آوری در انواع و اشکال گوناگون، چه در سیستم دولتی و چه غیردولتی انجام پذیرفته است. از برآیند آماری و ارقامیِ آموزش های انجام یافتۀ تاب آوری در سطح کشور، اینگونه استنباط می گردد که نیازمند ارتقاء کیفیِ آموزش ها در سطح کشور هستیم و همچنین، نیاز به وجود یک سیستم جامع، کارآمد و یکپارچۀ پایشِ آموزش های صورت گرفته از حیث بررسیِ کارآمد بودن یا نبودنِ موارد انجام شده آموزشی می باشیم.

متأسفانه بنا بر آنچه از شرایط مختلف اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی و همچنین کیفیت و کمیت میزان ارتباطات اجتماعی آحاد مختلف جامعه، گسترش روزافزون انواع جرائم و آسیبهای اجتماعی و به موازات آن، کاهش آستانه تحمل جامعه و افزایش نامهربانی های اجتماعی و همه و همۀ این موارد برمی آید، نیاز روزافزون به یک سیستم آموزش تاب آوری فراگیرو  نهادینه ساز احساس می گردد که هر روز بیش از گذشته به اهمیت انکارناپذیر آن پی می بریم.

طی سالهای اخیر بدلیل نبود یک فرایند یکپارچه و کارآمد و موثر در حیطه آموزش تاب آوری، کلیه آموزشها به شکل سلیقه ای و بدون پایش و ارزیابی و دریافت بازخورد صورت پذیرفته است و گویا بیشتر، عنوان برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی تاب آوری اهمیت داشته تا تاب آور ساختن افراد و گروههای شرکت کننده در آن کارگاههای آموزشی!

به عنوان یک مثال کوچک باهدف تصویرسازی از آموزش تاب آوری در کشور: برای برگزاری یک کارگاه بزرگ تاب آوری با یکصد نفر شرکت کننده، صرفا طراحی یک پوستر اینستاگرامی کارگاه تاب آوری با عکس مدرس و آدرس مجازی و یا غیرمجازی محل برپایی آن کافیست تا در خبرخوان های اتوماتیک شاهد عکس های دسته جمعیِ حاکی از برگزاری کارگاههای تاب آوری در فلان نقطه از سطح کشور باشیم. و اما آنچه در این مابین مغفول واقع می شود، پرداختن به میزان کیفیت و کارآمدبودن یا نبودنِ آموزش های صورت گرفته می باشد.

به عبارتی دیگر به دلیل عدم توجه به اهداف عینیِ آموزش ها، اینکه چقدر به کیفیت آموزش تاب آوری توجه شده است؟ پیامدهای برگزاری کارگاه آموزشی برای فلان سازمان دولتی و یا غیردولتی چه بوده و یا نبوده است؟ اثربخشیِ آموزش تاب آوری برای فلان گروه از شرکت کنندگان در کارگاه آموزش تاب آوری تا چه میزان بوده است؟ آیا حضور در کارگاه تاب آوری حتی در اندازه تفهیمِ مفهومِ واقعیِ مبحث تاب آوری به شرکت کنندگان آن کارگاه مفید و اثربخش بوده است یا خیر؟! تا این لحظه، همه و همه این موارد سوالات بی پاسخ مانده اند و می مانند.

اهداف موردنظر جهت آموزش تاب آوری

در وهلۀ اول، توجه به اهداف عینی آموزشی که به واقع بر رفتارهایی تأکید دارند که در پایان دوره آموزشی قابل حصول، مشاهده، ارائه و اندازه‌گیری‌ می باشند. از این رو، گاهی اهداف عینی آموزشی را اهداف یادگیری، کارکردی و رفتاری نیز می‌نامند. دستیابی یا عدم دستیابی به اهداف تعیین شده، سبب‌ساز اثربخشی یا غیراثریخشی یک پروسه آموزشی تلقی و قلمداد می گردد.

بنابراین، برای هدف عینی، سه نوع اطلاعات فرض می‌شود: شرایط، عملکرد و معیار یا استاندارد. عدم وجود یک معیار مشخص برای تمامی مراحل یک آموزش مبتنی بر موضوع تاب آوری، کلیه مراحل پروسۀ آموزشی مربوطه را زیر سوال می برد و به نوعی، غیرهدفمند بودن و غیراثربخش بودن آن مورد آموزشی به خصوص را به اثبات می رساند.

تعیین اهداف آموزشی، از مهمترین مباحث جهت هرگونه طرح ریزی و اقدام آموزشی است و باعث می شود، هر دو طرف این جریان یعنی هم آموزش گیرنده و هم آموزش دهنده، تکلیف خود را با مبحث آموزشی موردنظر بدانند.

آموزش تاب آوری چگونه باشد؟

یک آموزش خوب و کارآمد فارغ از توجه صِرف به موضوع آن می بایست تولید فکر کند. یعنی بتواند موجب زایش افکار شرکت کنندگان در کارگاه و تمرکزشان بر روی موضوع آموزش بشود. به عنوان مثال همین عامل در یک آموزش تاب آوری موجباتِ تفهیمِ مفهومِ واقعی تاب آوری را فراهم می نماید.

محتوای آموزشی خصوصاً با موضوع تاب آوری باید مبتنی بر تعامل، مشارکت و همکاری طرفین حاضر در کارگاه آموزشی باشد. بدین صورت که محتوا و مُدل آموزش ها لازم است بر مبنای رویکرد مشارکتی و تیمی استوار باشد تا زمینه ها برای بوجود آمدن یک آموزش پویای گفتمان ساز فراهم باشد.

ارزشیابیِ مداوم در قالب یک  فرایند می بایست روح  حاکم بر کارگاه آموزشی باشد و بصورت کاملا هدفمند و برنامه ریزی شده تهیه و تدوین گردد. لازم به ذکر است در این زمینه ضرورت دارد ارزشیابی های عملکردی به ویژه خودسنجی در دستور کار کارگاه آموزشی مربوطه قرار گیرد.

یک مورد بسیار مهم خصوصاً برای کارگاههایی یا موضوع تاب آوری، پیوسته بودن و استمرار داشتن روند آموزش های ارائه شده در یک کارگاه آموزشی می باشد. بطوریکه امکانِ ادامۀ ارتباطات فکری و مباحثه ای و آموزشی مابین اعضاء آموزش گیرنده و تیم آموزش دهنده برای مدتها (تعیین شده) فراهم بشود تا بتوان به مرور زمان بازخوردهای لازم را دریافت نمود و آثار و تبعات آموزش های ارائه شده را پایش و ارزیابی کرد.

تصاویر تعدادی از آموزش های برگزار شده با حضور مدیر و مؤسس خانه تاب آوری

درباره تیم تخصصی خانه تاب آوری

بدینوسیله اعضاء تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان معرفی می گردد.

خانه تاب آوری ایرانیان با هدف آموزش، رشد و توسعه تاب آوری ایرانیان در دی ماه سال ۱۳۹۳ آغاز به کار نموده است.

خانه تاب آوری Home of Resilience
خانه تاب آوری Home of Resilience
لازم به یادآوری است که خانه تاب آوری ایرانیان یک مجموعه مستقل در حوزه توسعه و ترویج تاب آوری است و در هیچ جای کشور شعبه ندارد.

معرفی اعضای خانه تاب آوری ایرانیان

  • جواد طلسچی یکتا (مدیر و موسس رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • ندا اسلامی (تیم خبر فارسی)
  • زهرا سادات خوشحالی (مدیریت سلامت نیوز)
  • یلدا فتوحی (مدیریت داخلی رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • زهره مهدوی (عضو تیم تخصصی خانه تاب آوری ایرانیان)
  • بصیر حضرت دوست (مشاور رسانه ای رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان)
  • معراج علیزاده (مشاور سئو و کلیه امورات آی تی رسانه ایرانیان)

حضور مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در انجمن علمی مطالعات صلح ایران

نسخه دیداری و شنیداری اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب که اخیراً در انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، جهت استفاده مخاطبین این رسانه منتشر می گردد.

مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران
مدیر و مؤسس خانه تاب آوری در وبینار انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اسکایپ وبینار تاب آوری در انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب

نسخه کامل دیداری و شنیداری اسکایپ وبینار آشتی اجتماعی و واکاوی تاب آوری اجتماعی در قبال شهروندان توانیاب که به همت کارگروه علمی ارتباطات صلح انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با سخنرانی دکتر جواد طلسچی یکتا «مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان» صورت پذیرفت جهت استفاده مخاطبین این پایگاه اینترنتی منتشر می گردد.

در معرفی کوتاه از انجمن علمی مطالعات صلح ایران قابل به ذکر است انجمن علمی مطالعات صلح ایران نهادی است غیرانتفاعی و بین رشته ای که در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را با مجوز از سوی وزارت علوم تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌است.این انجمن دانش‌آموختگان رشته‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، روانشاسی، علوم تربیتی، حقوق، جامعه شناسی، مطالعات قومی و انسان شناسی را به عضویت می‌پذیرد.


درباره کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

وقتی  تلخی‌های روزگار آوار می‌شوند بر سر آدمی و قطار اندوه از راه می‌رسد،  تاب آوردن و پشت سر گذاشتن این لحظات تلخ  ساده نیست. تاب‌آوری واژه‌ای‌‌ست که در سالهای اخیر بسیار از آن شنیده‌ایم اما نهادینه ساختن آموزش این مفهوم و دستیابی به آن نیازمند پیمودن مسیری است که متاسفانه  تا کنون چندان مورد توجه قرارنگرفته است. و اما «باشگاه تاب‌آوری» عنوان اثری است که با گردآوری و تدوین «جواد طلسچی یکتا» و «هما صدری» اخیرا  از سوی نشر سخنوران منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان
کتاب باشگاه تاب آوری؛ پنجمین کتاب رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان

این اثر  در واقع پنجمین کتاب سالِ مجموعه رسانه‌های تخصصی مددکاری اجتماعی ایرانیان است که طبق روال عملکرد هر ساله‌ی این رسانه و باتوجه به میانگینِ قابل توجه مطالب انتشاریافته در حوزه‌ی تاب‌آوری طی یکسال اخیر در این پایگاه اینترنتی، به مبحث «تاب آوری» اختصاص یافته است.

اما تاب آوری چیست و چگونه می توان بدان دست یافت؟  انتشار این کتاب بهانه‌ای شد تا با جواد طلسچی در این باره به گفت‌و گو بنشینیم. وی می‌گوید: وقتی فردی پس از یک واقعه‌ی ناگوار نیاز دارد که به حالت اول باز گردد، تاب آوری یک شیء حاضر و آماده بر روی قفسه نیست که دست بیندازد و آن را بردارد. بازگشت به حالت اول، یک بُعد از تاب‌آوری است و ممکن است مثل حرکت در مسیری باشد که انتهای آن، مقصد ما نباشد.

وی تصریح می‌کند: تاب‌آوری از لحاظ جسمی، تواناییِ بازگشت به حالت عادی‌ست. ما این توانایی را داریم که بدون قضاوت با بدن، احساس، فکر و واکنش‌هایمان ارتباط برقرار کنیم، اما این همه‌ی موضوع نیست. به زعم بنده وجود تاب‌آوری در انسان‌ها  دو حالت می‌تواند باشد؛ نخست حالت  ذاتی  یعنی طرح‌واره‌های ذاتی تاب‌آوری و دیگری حالت اکتسابی  که بر اساس کسب علم، دانش و تجربه اندوزی و مهارت آموزی حاصل می‌شود.  ولی باید توجه داشت که  درهر دو حالت مذکور، با آموختن و  پرداختنِ به مولفه‌های اصلی و اساسیِ تاب‌آوری که همانا خودآگاهی، خودمدیریتی، خودمراقبتی و توسعه‌ی فردی، جهان‌بینی و گسترش روزافزون زوایای دیدگاه انسانی است، میسر می‌شود.

تاب‌آوری بر زندگی‌ انسانها تاثیر بسزایی می تواند داشته باشد. طلسچی  با بیان این که بی‌تردید مبحث تاب‌آوری بر ارزیابی، تصدیق و انتخاب افراد اثر می‌گذارد، اظهار می‌کند: افراد دانسته شرایط جدیدی را خلق می‌کنند تا بتوانند با چشم‌اندازی وسیع‌تر و راه حلی خلاقانه‌تر برای موقعیت حال حاضر به هدف بازگردند. این خصوصیتی است که هر روز تاحدی مورد استفاده‌ی همگان است.

تاب‌آوری در گیلان

چه اقداماتی در راستای ترویج  مفهوم تاب‌آوری و اقدامات  عملی منتج به  افزایش آن در گیلان  رخ داده  و این اقدامات در مقایسه با دیگر کشورها چگونه است؟ این پرسشی است که طلسچی در پاسخش  می‌گوید: در مورد این سوال شما به یقین می‌توان گفت هیچ. هیچ گونه اقدام برنامه‌‌ریزی شده، حساب شده  و متناسب‌سازی شده برای اقشار مختلف سنی، جنسی، صنفی و … نه تنها در گیلان  که چه بسا در سایر استان‌ها هم صورت نگرفته است.

واقعیت این است که  بوجود آوردن تاب‌آوری در جامعه چیزی نیست که تصور کنیم با برگزاریِ چند دوره و کارگاه آموزشی تحت عنوان تاب‌آوری با پسوندهای گوناگون بتوانیم به آن دست یابیم. ایجاد تاب‌آوری درهر جامعه‌، مستلزم وجود یک برنامه‌ی مطالعاتیِ دقیقِ بوم‌شناختی، توأم با نیازسنجی‌ها و نیز آسیب‌شناسی‌های هدفمند موضوعی است. در واقع  ایجاد تاب‌آوری در هر جامعه‌ای نیازمند یک آموزش فراگیر ملی هدفمند است تا این مهارت مهم که زیربنای همه‌ی موفقیت‌های انسانی و اجتماعی می‌تواند قلمداد شود، تحقق یابد.

جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری
جواد طلسچی یکتا، مدیر و موسس خانه تاب آوری

این مددکار گیلانی ادامه می‌دهد: متاسفانه علیرغم تخصیص یافتنِ اعتبارات قابل توجهی در امر آموزش تاب‌آوری اجتماعی در استان ما، بدلیل نبودِ یک فرایند نظام‌مند، سیستماتیک و هدفمند پایش و ارزیابی آموزش‌های انجام شده، هیچگونه اطلاعاتی از میزان اثربخشی کلیه‌ی آموزش‌های انجام شده در سطح عالی استان جهت تحقق ارتقای تاب‌آوری اجتماعی استان در دست نیست.  و اما  در مقایسه‌ی این امر با دیگر کشورها به ذکر مثالی می‌پردازم.

از سالها پیش در کشورهای آسیای شرقی برنامه‌ی آموزشیٍ خاصی جهت نهادینه‌سازیِ مبحث سپاسگزاری و قدردانی در کودکانٍ مقاطع ۳ تا ۷ سال حاضر در مهدهای کودک در دستور کار نهادهای متولیِ امر آموزش در آن کشورها قرار گرفته است. گفتنی است که سپاسگزاری، شکرگزاری، قدردانی و قدرشناسی از مولفه‌هایی هستند که به شکل در خور توجهی میزان شفقت‌ورزی و مهرورزی اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. همچنین باید توجه داشت که  با مدنظر قراردادنِ میزان بالای اثربخشیِ هرگونه آموزش در دوران کودکی،  به برنامه‌مند بودنِ آن کشورها در راستای  ارتقاء تاب‌آوریِ اجتماعی و نهادینه‌سازیِ مولفه‌های زیربناییِ تاب‌آوری از اوان کودکی و نوجوانی تا بزرگسالی پی می‌بریم.

مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب‌آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند.

وی یادآور می‌شود: با رصد اقدامات روانشناختیِ جوامع پیشرفته از جمله توسعه‌ی برنامه‌های آموزشی، مشاوره‌ها و مددکاری‌های گروهی برای گروه‌های مختلفِ آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، گروه‌های کم‌توان، ناتوان و کم‌برخوردار و یا حتی گروه‌هایی همچون معتادان بهبودیافته،  زنان باردار و فارغ شده یا همچنین بیماران خاص و صعب‌العلاج  که به دلایل مختلف دوران نقاهتشان را می‌گذارند، اهمیت قائل شدن به چگونگی میزان اثربخشیِ آموزش‌های مهارت‌های اساسیِ زندگیِ اجتماعی و پیشگیری از  واردآمدن آسیب‌ها برای گروههای مختلف هدف و مهمتر از همه، توجه به میزان نشاط اجتماعیِ جامعه و ارزیابی مداومِ سطوح کمّی و کیفیِ آن و تلاش در جهت جاری بودنِ «نشاطِ باثباتِ احتماعی»، همه و همه نشان از برنامه‌ریزی‌های هدفمند، متفکرانه و خلاقانه این چنین سیستم‌هایی جهت ایجاد و تثبیت  تاب‌آوری در آن جوامع دارد.

نقش متولیان‌ذی ربط

 این مددکار در توضیح  میزان سهم سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط دولتی در این عرصه بیان می‌کند: مسلما سازمانها و نهادهایی که آموزش تاب‌آوری با تخصیص اعتبارات ویژه از ردیف برنامه‌ی بودجه‌ی سازمانی‌شان در دستور کارشان قرار گرفته یا می‌گیرد، لازم است با مطالعه‌ی کلیاتی از تاب آوری در وهله‌ی اول، اهمیت مبحث تاب‌آوری را حس و باور کنند.

بی‌تردید اگر  آنها به درک درستی نسبت به میزان اهمیتِ این موضوع در آن سازمان نایل شوند، پرداختن به امور آموزشیِ مربوطه نیز جدی گرفته می‌شود و در قالب یک پروسه‌ی تیمی تحت برنامه‌ریزی‌های خوب و هدفمند همراه با پایش و ارزیابیِ میزان اثربخشیِ آموزش‌ها و تهیه‌ی سوسیوگرام‌های لازم، حاویِ بررسیِ شرایط تاب‌آوریِ گروه‌های هدف  قبل و بعد از آموزش‌ها می‌پردازند.  اما در غیر این صورت (مشابه برخی تجارب منفی صورت گرفته) در قالب برگزاری تعدادی کارگاه و همایش و کنگره  بدون کمترین خروجی و صرفاً با نتایجی در محدوده‌ی بر جای ماندنِ تعدادی عکس و فیلم و چنین مستنداتی خواهد بود.

وی همچنین درباره‌ی جایگاه گیلان در عرصه‌ی تاب‌آوری می‌گوید: با مدنظر قرار دادن میزان قابل توجه آسیب‌های اجتماعی، آمار اعتیاد در استان، پرونده‌های قضایی مشتمل بر جرائم گوناگون، آمار قابل توجه میزان درگیری‌ها و نزاع‌های اجتماعی بدلیل کاهش قابل توجه آستانه‌ی تحمل مردم گیلان به دلایل مختلف خصوصاً فشارهای اقتصادی، میزان بالای بیکاریِ جوانان و عدم توانمندیِ درصد قابل توجهی از جامعه‌ی جوانان و فارغ التحصیلان از حیث شغل‌یابی و علی الخصوص ایجاد اشتغال‌های فردی و خصوصی و کارآفرینی و مشاغل  خلاقانه، «فقر تاب آوری» به وضوح احساس می شود.  لازم به ذکر است که در یک جامعه‌ی تاب‌آور و در یک جامعه‌ی برخوردار از بهداشت روانیِ بالا، میزان امید و نشاط اجتماعی بالا خواهد بود.

تاب‌آوری تنها تحمل نیست

دکتر جواد طلسچی یکتا در بخشی از سخنانش تصریح کرد:  باتوجه به علمی بودنِ مبحث تاب آوری، برخلافِ تصوراتِ عموم جامعه که تاب‌آوری را صرفاً صبر و تحمل تلقی  می‌کنند، باید توجه داشت که  هدف از  ساختن یک جامعه‌ی قدرتمند در ابعاد گوناگون، توسعه و گسترش و نهادینه سازیِ مهربانی اجتماعی، پیدایش انسجام اجتماعیِ باثبات، ارتقاء سطوح کمی و کیفیِ مشارکت‌های اجتماعیِ آحاد مختلف جامعه در هر حیطه‌ای که فعالیت دارند و ارتقاء میزانِ انعطاف‌پذیری و سازگاری اجتماعیِ مردم  استان و کشور عزیزمان است که  نیازمندِ آموزشِ تاب آوری به شکل فراگیر ملّی به آحاد مختلف جامعه در سنین، جنسیت، سطح تحصیلات و  مشاغل مختلف است.

مدیر و موسس خانه تاب آوری (دکتر جواد طلسچی یکتا)
مدیر و موسس خانه تاب آوری (دکتر جواد طلسچی یکتا)

مخاطبان کتاب باشگاه تاب‌آوری

و اما در پایان  از این مددکار می ‌پرسیم، کتاب «باشگاه تاب‌آوری»  برای  چه کسانی  مفید است  و  چه گشایشی می‌تواند به دنبال داشته باشد و او چنین می‌گوید:  محتوای  این کتاب  شامل «مطالب تاب‌آوری در حوزه های مختلف است، از این رو  بر حسب پیشنهادات و تصمیمات اتخاذ شده از سوی تیم تخصصی وبسایت مددکاری اجتماعی ایرانیان، «باشگاه تاب آوری» نام گرفت.

در واقع محتوای این کتاب  دربرگیرنده‌ی موضوعاتی چون  تاب‌آوری در دوران کرونا تا تاب‌آوری با محوریت‌هایی چون  کودکان و نوجوانان،  زنان، مدارس،  بیماران خاص، افراد دارای معلولیت و  همچنین تاب‌آوری اقتصادی و حتی سایبری و سایر موضوعات در حیطه‌های مختلف تاب آوری است.  بنابراین برای افراد و گروه‌های مختلف علمی و تخصصی اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلانِ رشته‌های علوم یاورانه، مددکاران اجتماعی، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مدیران و مربیان مهدهای کودک، پرستاران و سایر اصناف تخصصیِ اجتماعی مفید و موثر است.

فارغ از توجه به این کتاب که به زعم بنده در مقابل اهمیتِ موضوعِ پیدایشِ یک جامعه‌ی تاب‌آور، قطره‌ای در اقیانوس هم نخواهد بود، تأکید بنده به توجه و اهمیت قائل شدن به مؤلفه‌های تاب‌آوری چه در حوزه‌ی روانشناختی و چه اجتماعی، آموزشِ مؤلفه های اصلیِ تاب‌آوری، متناسب‌سازیِ آموزش‌ها و بومی‌سازیِ آنها متناسب با نظام فرهنگی اجتماعی کشوراست.   فراموش نکنیم تحقق یافتنِ رشد و توسعه‌ی انسانی در جامعه‌ی ما و هرگونه برنامه‌ریزی جهت پیشرفت و توسعه‌ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جز با توجه همه‌جانبه به آموزش فراگیر و نهادینه‌سازِ تاب‌آوری که مسلماً به پیدایش یک جامعه‌ی توانمند با بهداشت روانیِ بالا و در نهایت «تاب‌آور» خواهد انجامید، میسّر نمی‌شود.


کاری از خانه تاب آوری ایرانیان

کاری از خانه تاب آوری ایرانیان

معرفی مدیر و موسس خانه تاب آوری ایرانیان
پایگاه خبری اختصاصی مددکارنیوز

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا