کارگاه آموزشی نقشه راه کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای فردی و گروهی

کارگاه آموزشی ایجاد کسب و کار: در تاریخ هفدهم بهمن ماه، کارگاه آموزشی با موضوع چگونگی ترسیم نقشه راه کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای فردی و گروهی برای منتخبین مراکز نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) استان گیلان برگزار شد.

این کارگاه آموزشی به مدت سه ساعت، از ساعت ۱۲/۳۰ الی ۱۵/۳۰ در ساختمان موسسه فنی و آموزشی کادوس واقع در شهر رشت و با تدریس دکتر جواد طلسچی یکتا (مددکار اجتماعی و مدیر رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان) برگزار شد.

کارگاه آموزشی نقشه راه کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای فردی و گروهی

قابل به ذکر است سرفصل های این دوره آموزشی سه ساعته شامل موضوعات ذیل بوده است:

تاریخچه کارآفرینی و کسب و کار، اقدامات پیش از ایجاد کسب و کار، حلقه مفقوده در کارآفرینی و ایجاد کسب و کار، توسعه و بهبود کسب و کارهای سنتی یا متوسط، تاکتیک های جمع آوری اطلاعات برای موفقیت در کسب و کار، تکنیک های خاص حل مسأله، شناخت و تفکیک بازار روز برای توسعه و بهبود مشاغل، تبلیغات بازاریابی و برندسازی در کارآفرینی، شناخت رقبای موجود و احتمالی، شناخت موانع موفقیت در کسب و کارهای ایجاد شده.

دلایل اجرای یک برنامه آموزش مداوم کسب و کار

۱- افزایش بهره وری

افزایش بهره وری یکی از موثرترین دلایل سرمایه­ گذاری در زمینه آموزش برای سازمان شما­ست. این یک مفهوم ساده است: واضح است که هرچه فرد در کار خود ماهر شود، بهتر و موثرتر و در زمان کمتری کار می کند. مطالعه تحقیقاتی توسط (Gartner) گارتنر نشان می ­دهد که به ازای هر ۱ ساعت آموزش کارمندان، ۵ ساعت در سال صرفه جویی می­ شود.

۲- حفظ توانایی های کارمندان

تحقیقات Gallup در مورد کارمندان نسل جدید نکته جالب توجهی را ارائه می ­دهد:

این که همه کارمندان و کارفرمایان مایل به ادامه برنامه های آموزش و توسعه حرفه ای و شخصی هستند. یک روش مؤثر برای بهبود و حفظ کارمندان است. به ویژه با تغییر نسل در نیروی کار، نیاز به آموزش مداوم زیاد احساس می شود.

۳- آموزش متقابل

اطمینان از این که شغل ­های مختلف در شرکت شما حداقل یک «شخص پشتیبان» دارد، سازمان شما را در برابر تأخیر در کارها و پروژه ها بسیار مقاوم تر می­ کند. آیا تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که کارمندی حضور نداشته باشد و جانشین او نتواند کارش را به عهده بگیرد و درست انجام دهد.

آموزش متقابل کارمندان همچنین می­ تواند به خود کارکنان کمک کند تا در مسیر شغلی خود گامی موثر و مفید بردارند. آموزش شغلی و کاری توسط کارمند به همکارانش یک روش مؤثر برای آموزش متقابل است، زیرا این امر به نفع هر دو طرف است. آموزش متقابل می­ تواند به آموزش دهنده در درک بهتر نقش خود کمک کند و به عنوان ضرورت آموزش مداوم کسب و کار درک شود.

۴-کاهش هزینه ها

علاوه بر افزایش بهره وری، درک ضرورت آموزش مداوم کسب و کار و مهارت شغلی از طریق ادامه تحصیل می ­تواند منجر به کاهش هزینه ها با توجه به موارد زیر شود:

کاهش مشکلات؛
اشتباهات کمتری که نیاز به کار مجدد دارد؛
گردش مالی کمتر کارمندان؛
با همین تعداد کارمند می­ توانید کار مفید بیشتری انجام دهید.

۵- اشتیاق و هدف

تقویت فرهنگ یادگیری مداوم و توسعه حرفه ای یک امر مهم برای پیشرفت کارمندان است. اگر شما آن ها را به عنوان افرادی با امید و کوشا به رسمیت می شناسید، ضرورت آموزش مداوم برای کسب و کار یک اصل اساسی ­ست.

فرهنگ یادگیری و توسعه، کارکنان شما را ترغیب به بهتر شدن می­ کند که به نوبه خود باعث پیشرفت سازمان شما می­ شود. فرهنگ یادگیری و توسعه باعث رشد و آگاهی می­ شود. همچنین فرصتی برای تمرکز بر یادگیری و پیشرفت نقاط قوت کارمندان است. در مورد آن فکر کنید، اگر کارمندان شما روی موفقیت مستقر شده اند و در سازمان شما در حال رشد هستند، فراهم آوردن فرصت هایی برای کارمندان جهت کشف احساسات و تراز کردن آن با وظایف شغلی، باعث ایجاد هدف می­ شود.

نکته ضرورت آموزش مداوم کسب و کار

برای موفقیت آمیز بودن برنامه های آموزشی، شرکت ها ابتدا باید نبض کارکنان خود را بدست آورند. مدیران باید بتوانند فرهنگی را پرورش دهند که در آن همه ارزش آموزش و توسعه را بدانند. در غیر این صورت، از یک جهت ممکن است اثر ناخواسته ای بر کارمندان شما بگذارد و باعث شود احساس کنند که به کاری که دوست ندارند مجبور شده اند. بهتر است سهولت شرکت کردن کارکنان را در برنامه های آموزشی فراهم سازید و به آن ها فرصت دهید تا متوجه شوند که این سرمایه گذاری ها برای رشدشان خوب است.

مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران
دکمه بازگشت به بالا