باشگاه تاب آوری، مدرسه تاب آور با مددکاران اجتماعی

تاب آوری (به انگلیسی: Resilience) در مقابل آسیب پذیری قرار دارد کما اینکه مدرسه تاب آور هم در مقابل مدرسه آسیب پذیر قرار میگیرد.

نیازهای اجتماعی امروز خصوصاً در امر تعلیم و تربیت متنوع و متعدد شده اند. مقتضیات زمانی ایجاب می کند (مددکاری اجتماعی به انگلیسی: Social Work) به ساختار سازمانی مدرسه ها راه پیدا کند.

شاید بتوان گفت شاخص اصلی آسیب زا بودن و یا آسیب پذیری یک محیط اجتماعی سستی پیوندها ، فقدان مشارکت، تجانس و فقدان حمایت های متقابل است. وجود مددکاران در مدارس میتواند فرآیند مشارکت و امداد اجتماعی را تسهیل کند و قدرت تاب آوری مدارس و دانش آموزان را افزون کند.

ولی” تاب آوری” در روانشناسی تربیتی مورد غفلت قرار گرفته است (کاری گان و تولند، ۲۰۱۳).

نبودن مددکار اجتماعی در مدرسه به معنای عدم نیاز نیست اما پویایی، انعطاف، آمادگی و پیش بینی سازمانی از ضرورت های آموزش و پرورش است.

دسترسی آسان و سریع به امداد و حمایتهای اجتماعی وبه ویژه خدمات مددکاری برای کارکنان ، دانش آموزان و خانواده ها آنها را در عبور از مشکلات و غلبه بر چالشها و بحرانهای پیش رو یاری خواهد کرد.

وجود مددکاری اجتماعی در مدارس هم چنین میتواند اثر بخشی ادارات مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی و هم چنین اداره بهداشت و تغذیه را از طریق هم افزایی تسهیل و ارتقاء دهد.

مددکاری اجتماعی در مدرسه میتواند به تاب آوری مدرسه منجر شود. که این در نهایت به موفقیت تحصیلی دانش آموزان منجر خواهد شد (واکسمن، هووانگ ، ۱۹۹۷).

حمایت اجتماعی در مدارس میتواند خصوصا به دانش آموزان در معرض آسیب کمک کند که بر چالش ها ، ناکامی ها و شکست های دوران تحصیل غلبه کرده و راه موفقیت تحصیلی خویش را دنبال کنند.

پژوهشها نشان داده است که پیشرفت تحصیلی نیز میتواند تاب آوری را ارتقاء دهد (راتر، ۱۹۹۱). تحصیل رفتاری جامعه پسند است.

تاکید خانواده ها و تأثیرگذاری این مسأله در سبک های فرزند پروری یا تاکید خانواده ها بر تحصیل خود نیز از سوی دیگر موجب توسعه تاب آوری است (جانسون ، ۱۹۹۸).

انتظار می رود که خانواده ها، روانشناسان مدرسه، روانشناسان تربیتی، مددکاران اجتماعی ساز و کاری را فراهم کنند که این مقوله بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گیرد، چرا که همه سرمایه ما فرزندان و دانش آموزان ما هستند و بایسته و شایسته آن است که از تمامی مؤلفه های اثرگذار در حفظ سلامت اخلاقی و اجتماعی و تقویت تاب آوری آنها بهره مند باشیم.

از مطالب برگزیده مجموعه رسانه های مددکاری اجتماعی ایرانیان
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران

تاب آوری والدین در برابر استرس کودکان

بیشتر بخوانید »

ضبط در مددکاری اجتماعی گروهی چیست و چه اهمیتی دارد؟

بیشتر بخوانید »

گزارش تحلیلی چیست؟

بیشتر بخوانید »

حمایت از کودکان دارای رفتارهای چالش برانگیز

بیشتر بخوانید »

تاب آوری را می توان آموخت و توسعه داد

بیشتر بخوانید »

بومی سازی مددکاری اجتماعی، جنبه های کلیدی، چالش ها و راه پیش رو

بیشتر بخوانید »

نقش مددکاری اجتماعی در سیاستگذاری اجتماعی

بیشتر بخوانید »

چه چیزی باعث می شود افراد خوب کارهای بد انجام دهند؟

بیشتر بخوانید »

مؤسس اولین رسانه تاب آوری اجتماعی جواد طلسچی

بیشتر بخوانید »

مشاوره های آموزشی و تاب آوری تحصیلی و رفاه عاطفی

بیشتر بخوانید »

خبرگزاری تاب آوری ایران

بیشتر بخوانید »

۱۸ اصل مدیریت رفاه اجتماعی

بیشتر بخوانید »

پایداری چیست؟ راهنمای آسان برای باز کردن قفل پایداری

بیشتر بخوانید »

رسانه تاب آوری ایران قابل جعل شدن نیست

بیشتر بخوانید »

مددکاری اجتماعی در سطح کلان، اصول و فعالیت های کلیدی

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در برابر فرزندپروری پس از جدایی یا طلاق

بیشتر بخوانید »

آیا آموزش تاب آوری در محل کار موثر است؟

بیشتر بخوانید »

استفاده از رسانه های اجتماعی در طیف اوتیسم

بیشتر بخوانید »

ایجاد تاب آوری چگونه است؟

بیشتر بخوانید »

انواع اسکیزوفرنی کدامند؟

بیشتر بخوانید »

چه چیزی باعث اختلال طیف اوتیسم می شود؟

بیشتر بخوانید »

تاب آوری در برابر انگ افسردگی

بیشتر بخوانید »

۱۰ نکته برای ایجاد تاب آوری

بیشتر بخوانید »

بهترین کتاب پرورش تاب آوری نوجوانان

بیشتر بخوانید »

همه چیز درباره درمان شناختی رفتاری (CBT)

بیشتر بخوانید »
دکمه بازگشت به بالا